Powrót

Gdańsk Główny – podróżni korzystają z przebudowanego peronu

Zdjęcie do informacji prasowej - peron

Przebudowany peron dla pociągów dalekobieżnych jest wyższy, pokryty antypoślizgową nawierzchnią i lepiej oświetlony. Pasażerowie mogą wygodniej wsiadać do pociągów. Są także nowe ławki i gabloty informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwia orientację na stacji. 

Stacja dostępna dla wszystkich

Istotnym efektem modernizacji jest likwidacja barier architektonicznych i „otwarcie” stacji dla wszystkich podróżujących. Zamontowane są ścieżki naprowadzające dla osób niedowidzących i niewidomych. Będą również tablice z informacjami napisanymi alfabetem Braille’a. Dojście na peron ułatwią dwie windy w przejściach podziemnych. Urządzenia są sprawdzane przed oddaniem do eksploatacji. Udostępnione zostaną również schody ruchome. Do końca roku zamontowane zostaną tablice o przyjazdach i odjazdach pociągów, zintegrowane z komunikatami głosowymi.

Nowoczesna obsługa z historycznym akcentem 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbały o zachowanie historycznych walorów gdańskiej stacji. Ponad stuletnia zabytkowa wiata z 1901 roku została poddana renowacji. Oświetlenie, słupy oraz brukowana nawierzchnia nawiązują do historycznego wyglądu peronów. Odrestaurowano pochodzące z początku ubiegłego wieku schody kamienne i barierki. Prace prowadzone na peronie przebiegały pod okiem konserwatora zabytków.

Rusza przebudowa peronu nr 1 

Jeszcze we wrześniu kolejny etap prac obejmie peron nr 1. Obsługa podróżnych będzie zachowana z peronu nr 2. W trosce o bezpieczeństwo, miejsce robót będzie oznakowane i zabezpieczone. Wraz z remontem peronu kontynuowane będą prace w tunelu dworcowym. Wykonawca wymieni płytę stropową. Remont ścian oraz posadzki zwiększy estetykę i funkcjonalność przejścia. 

Gdańsk Główny przyjaźniejszy dla podróżujących koleją

Przebudowa stacji Gdańsk Główny zwiększy dostępność do kolei oraz komfort podróży mieszkańców i turystów. Pasażerowie korzystać będą z dwóch podwyższonych nowoczesnych peronów, dostępnych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zakończenie inwestycji planowane jest w styczniu 2020 roku.

Inwestycja na stacji Gdańsk Główny jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności  w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu brutto wynosi ok. 73,4 mln zł, a kwota dofinansowania to ok. 51 mln zł. 

Przebudowa stacji w Gdańsku to przykład zmian na sieci kolejowej, dotyczących obsługi podróżnych. Obecnie w przebudowie są dziesiątki stacji i przystanków w dużych miastach i mniejszych miejscowościach, m.in. w Szczecinie, Rzeszowie, Świebodzicach, Lublinie, Stalowej Woli Rozwadowie, Otwocku, Pilawie i Dęblinie.
 

Kontakt dla mediów:
Martyn Janduła
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 571 370 301