Ekspresowa "Wiedenka” – na łódzkim odcinku prędkość wzrośnie do 160 km/h

Linia nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna linia, od której zaczynała się kolej na polskich ziemiach. „Wiedenka” stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Dzięki inwestycji skróci czas przejazdu pociągów na kluczowych relacjach północ–południe. Obecnie linią nr 1 przejeżdża ponad 100 pociągów w ciągu doby, w tym ok. 60 składów pasażerskich.
– Modernizacja historycznej „Wiedenki” to nie tylko hołd dla tradycji, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zwiększamy prędkość pociągów, skracamy czas przejazdu i podnosimy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
– Podpisana umowa to kolejny krok w stronę nowoczesnej, szybkiej i bezpiecznej kolei. Dzięki pracom na odcinku Koluszki–Częstochowa zwiększymy prędkość do 160 km/h i poprawimy przepustowość. Podróżni zyskają nowy standard podróżowania. Będzie lepsza obsługa przewoźników towarowych – powiedział Krzysztof Drozdowski, Członek Zarządu - dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski–Rozprza i jednym torze na szlaku Baby–Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki–Częstochowa. W ramach zadania wyremontujemy 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Prędkość pociągów na szlakach objętych pracami wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Zwiększy się poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Na stacjach i przystankach wymienimy płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów.
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odc. Koluszki–Rokiciny–Baby–Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.
Wartość umowy w formule „projektuj i buduj” to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Prace budowlane rozpoczną się wrześniu 2025 r. i zostaną zrealizowane do sierpnia 2026 r.
Projekt jest dofinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.