Powrót

AHM zrobiła swoje – koniec prac podtorzowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim

Maszyna_AHM_na _szlaku_Baby-Piotrków Trybunalski_wymienia_podtorze fot. Marcin Gala PLK (3)

W ramach robót między Babami a Piotrkowem Trybunalskim wykonano kompleksową wymianę warstwy podtorza, oczyszczono i uzupełniono tłuczeń, przeprowadzono regulację torów oraz punktową wymianę szyn i podkładów. Na torze nr 2, w rejonie przejazdów drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach, zmodernizowano nawierzchnię – wymieniono płyty przejazdowe, położono nową warstwę asfaltu i wykonano odwodnienie.

Do wykonania robót PLK S.A. wykorzystała specjalistyczny sprzęt dużej wydajności. Na szlak w maju wjechała maszyna torowa AHM 800R, która przeprowadziła zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności rozbiórki toru. Urządzenie – o długości sięgającej 800 metrów w pełnym składzie – unosi tor, wybiera stary tłuczeń oraz górną warstwę podtorza i automatycznie zastępuje je nowym materiałem.

Zastosowanie maszyny AHM800R oraz oczyszczarki tłucznia pozwoliło skrócić czas robót i ograniczyć ich wpływ na rozkład jazdy. To rozwiązanie nie tylko przyspiesza realizację, ale też poprawia jakość i trwałość infrastruktury – mówi Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi, Polskie Linie Kolejowe S.A.

Bezpieczniej, szybciej, bez zakłóceń

Efektem zakończonych prac jest utrzymanie dobrego stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku o dużym znaczeniu pasażerskim i towarowym. Szlak między Babami a Piotrkowem umożliwia przejazd z prędkością 120 km/h. W przeciwnym razie – bez przeprowadzenia niezbędnych robót – należałoby w najbliższych latach wprowadzić ograniczenia prędkości, co negatywnie wpłynęłoby na punktualność i czas przejazdu.

Prace przygotowują infrastrukturę do dalszych modernizacji, w tym możliwego zwiększenia prędkości szlakowej do 160 km/h. W najbliższych miesiącach planowana jest jeszcze wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza (III kwartał 2025 r.), co domknie zakres modernizacji układów torowych na tym odcinku.

Szerszy plan poprawy infrastruktury w regionie

Zakończony etap to część szerszych działań utrzymaniowo-modernizacyjnych prowadzonych w ostatnich latach na łódzkim odcinku linii Warszawa Katowice. W latach 2022–2024 zrealizowano m.in.:

  • modernizację przystanku Wolbórka,
  • remont 5 przejazdów kolejowo-drogowych: Skierniewice, Maków, Rokiciny, Piotrków Trybunalski, Gorzkowice,
  • naprawę torów głównych dodatkowych na stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice.

Wartość tych prac wyniosła łącznie ok. 7,4 mln zł.

Prace bez wpływu na rozkład jazdy

W trakcie realizacji robót pociągi pasażerskie i towarowe kursowały zgodnie z rozkładem jazdy, z uwzględnieniem ruchu jednotorowego. W rejonie przejazdów kolejowo-drogowych występowały krótkotrwałe wyłączenia sygnalizacji – w takich przypadkach zastosowano dodatkowe oznakowanie i apelowano o ostrożność do kierowców.

Kontynuacja prac na linii nr 1 Koluszki – Częstochowa

W najbliższym czasie na odcinku Koluszki – Częstochowa ruszą prace w ramach projektu KPO pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza”, które pozwolą na podniesienie prędkości do 160 km/h. Prace będą realizowane przez spółkę zależną PNUiK Kraków.

Kontakt dla mediów:
Joanna Kursa
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 22 473 30 02