AHM zrobiła swoje – koniec prac podtorzowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim

W ramach robót między Babami a Piotrkowem Trybunalskim wykonano kompleksową wymianę warstwy podtorza, oczyszczono i uzupełniono tłuczeń, przeprowadzono regulację torów oraz punktową wymianę szyn i podkładów. Na torze nr 2, w rejonie przejazdów drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach, zmodernizowano nawierzchnię – wymieniono płyty przejazdowe, położono nową warstwę asfaltu i wykonano odwodnienie.
Do wykonania robót PLK S.A. wykorzystała specjalistyczny sprzęt dużej wydajności. Na szlak w maju wjechała maszyna torowa AHM 800R, która przeprowadziła zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności rozbiórki toru. Urządzenie – o długości sięgającej 800 metrów w pełnym składzie – unosi tor, wybiera stary tłuczeń oraz górną warstwę podtorza i automatycznie zastępuje je nowym materiałem.
– Zastosowanie maszyny AHM800R oraz oczyszczarki tłucznia pozwoliło skrócić czas robót i ograniczyć ich wpływ na rozkład jazdy. To rozwiązanie nie tylko przyspiesza realizację, ale też poprawia jakość i trwałość infrastruktury – mówi Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi, Polskie Linie Kolejowe S.A.
Bezpieczniej, szybciej, bez zakłóceń
Efektem zakończonych prac jest utrzymanie dobrego stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku o dużym znaczeniu pasażerskim i towarowym. Szlak między Babami a Piotrkowem umożliwia przejazd z prędkością 120 km/h. W przeciwnym razie – bez przeprowadzenia niezbędnych robót – należałoby w najbliższych latach wprowadzić ograniczenia prędkości, co negatywnie wpłynęłoby na punktualność i czas przejazdu.
Prace przygotowują infrastrukturę do dalszych modernizacji, w tym możliwego zwiększenia prędkości szlakowej do 160 km/h. W najbliższych miesiącach planowana jest jeszcze wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza (III kwartał 2025 r.), co domknie zakres modernizacji układów torowych na tym odcinku.
Szerszy plan poprawy infrastruktury w regionie
Zakończony etap to część szerszych działań utrzymaniowo-modernizacyjnych prowadzonych w ostatnich latach na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. W latach 2022–2024 zrealizowano m.in.:
- modernizację przystanku Wolbórka,
- remont 5 przejazdów kolejowo-drogowych: Skierniewice, Maków, Rokiciny, Piotrków Trybunalski, Gorzkowice,
- naprawę torów głównych dodatkowych na stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice.
Wartość tych prac wyniosła łącznie ok. 7,4 mln zł.
Prace bez wpływu na rozkład jazdy
W trakcie realizacji robót pociągi pasażerskie i towarowe kursowały zgodnie z rozkładem jazdy, z uwzględnieniem ruchu jednotorowego. W rejonie przejazdów kolejowo-drogowych występowały krótkotrwałe wyłączenia sygnalizacji – w takich przypadkach zastosowano dodatkowe oznakowanie i apelowano o ostrożność do kierowców.
Kontynuacja prac na linii nr 1 Koluszki – Częstochowa
W najbliższym czasie na odcinku Koluszki – Częstochowa ruszą prace w ramach projektu KPO pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza”, które pozwolą na podniesienie prędkości do 160 km/h. Prace będą realizowane przez spółkę zależną PNUiK Kraków.