Powrót

100 km/h przez Zawiercie

11 grudnia 2009 r. zakończono przebudowę  głowic rozjazdowych w stacji  Zawiercie, która miała na celu  podwyższenie prędkości jazdy pociągów przez stację  z 40 do 100 km/h, zwiększenie jej przepustowości oraz poprawę komfortu podróżowania. Pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Katowic kierowane są na linię nr 1 przez rozjazdy stacji Zawiercie, które  ograniczały jazdę  do prędkości 40 km/h.  Przebudowa głowic rozjazdowych,  z zastosowaniem rozjazdów o promieniu 1200 metrów oraz skosie 1:18,5 umożliwia zmianę torów przez pociąg z prędkością 100 km/h. Tego typu rozjazdy stosowane są w Polsce tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej. Zakres robót obejmował  przebudowę wszystkich elementów infrastruktury. Zabudowano 4 rozjazdy typu 60E1-R1200-1:18,5,  przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną, oświetlenie i elektryczne ogrzewanie  rozjazdów. Wykonawcą robót na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny w Lublinie było „Konsorcjum Stacja Zawiercie”, składające się z Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. Warszawa, Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM Wrocław  i PKP Energetyki S.A. Zakład Górnośląski Katowice. Wartość  robót budowlanych wyniosła około  7 mln zł. Zrealizowane prace poprawią płynność jazdy pociągów w relacjach  Warszawa – Katowice i Częstochowa – Katowice. Inwestycja ta była jednym z kolejnych przedsięwzięć podejmowanych przez  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mających na celu poprawę oferty dla pasażerów podróżujących Centralną Magistralą Kolejową. W nowym rozkładzie jazdy obowiązującym od 13 grudnia 2009 r. już uwzględniono krótszy czas przejazdu przez stację Zawiercie.