Powrót

Wojskowy sprzęt dojedzie koleją na poligon w Drawsku Pomorskim

Dzięki wykonanym pracom przywrócony zostanie towarowy ruch kolejowy na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni to sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska.

- Po ponad 20 latach przywracamy ruch towarowy na linii prowadzącej do Kalisza Pomorskiego i Drawna. W ostatnich trzech latach przywróciliśmy do ruchu ponad 200 km linii. Cieszę się, że możemy odwracać szkodliwy trend zamykania linii kolejowych, który obowiązywał w Polsce przez wiele lat – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

- Otwierając nieczynną od wielu lat linię kolejową 410 dla celów wojskowych, mam nadzieję, że czynimy pierwszy krok, aby przywrócić ruch pasażerski pomiędzy Złocieńcem a Drawnem – mówiła wiceminister środowiska Małgorzata Golińska.

Ciężki sprzęt wojskowy dojedzie koleją na poligon

Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 km torów. W ramach prac na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2. Będzie do niego przylegać nowa rampa, wybudowana od strony ul. Dworcowej, która pozwoli na sprawne i wygodne przeładowywanie towarów, transportowanych na potrzeby armii, nawet przez kilkusetmetrowe pociągi.

- Obecny stan techniczny tej linii kolejowej nie zabezpiecza logistycznie potrzeb wojska. Inwestycja jest więc bardzo ważna dla sprawnego przewozu sprzętu i towarów. Dzięki wykonanym pracom transporty kolejowe w krótkim czasie będą mogły zaopatrywać m.in. jednostki ćwiczące na poligonie w Drawsku Pomorskim – powiedział Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej.

- Pomorze Zachodnie jest ważnym punktem na mapie Polski także pod względem militarnym – dodał wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc – Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko to jeden z największych i najnowocześniejszych poligonów wojskowych w Europie. Szkolą się tu nie tylko wojska polskie, ale też i jednostki NATO. Przywrócenie kolejowego ruchu towarowego na poligon z pewnością wzmocni walory szkoleniowe Centrum.

Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewni 5 nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu – takiego jak czołgi czy samochody opancerzone – ważące nawet po kilkanaście ton.

- W ramach inwestycji pomiędzy Złocieńcem a Drawnem, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują trasę do sprawnego przewozu towarów. Ponadto zmodernizowana linia zwiększy potencjał kolei w województwie zachodniopomorskim. Tworzymy również warunki dla uruchomienia w przyszłości przewozów pasażerskich – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kompleksowa modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Zwiększy to poziom bezpieczeństwa na przejazdach.

Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH Co. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec”.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239