Powrót

Utrzymujemy dobre relacje między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem

Logo PLK SA w górnym lewym rogu, poniżej nazwa projektu Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie w ramach Krajowego Planu Odbudowy, mapa Polski ze strzałką skierowaną w prawo, zaznaczony odcinek między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim, na dole logi KPO, flaga Rzeczpospolita Polska i Unia Europejska

Podpisaliśmy umowę za ponad 85 mln zł netto na roboty na dolnośląskim odcinku linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie, natomiast w nadchodzącym tygodniu przekazujemy plac budowy wykonawcy, który rozpocznie remont wielkopolskiego odcinka, między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim. Dzięki temu utrzymamy dobre parametry trasy, a w efekcie – dogodne podróże koleją.

Ruszamy z robotami w Wielkopolsce

Podniesiemy standard podróży modernizując 7 stacji i przystanków znajdujących się na trasie. Pasażerowie zyskają lepsze warunki w Topoli, Tarchałach Wielkich, Odolanowie, Garkach, Granowcu, Sośniach i Pawłowie Wielkopolskim. Na wysokich peronach ustawimy wiaty i nowe ławki. Zamontujemy jasne, ekologiczne oświetlenie. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie oraz gabloty informacyjne z przydatnymi komunikatami. Z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się przygotujemy pochylnie, a dla niewidomych pasażerów na antypoślizgowej nawierzchni zamontujemy ścieżki naprowadzające.

Na ponad 30-km odcinku między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim wzmocnimy podłoże i wymienimy szyny w miejscach, które tego wymagają. Inwestycja obejmie remont 3 obiektów inżynieryjnych. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie – chcemy wyremontować 6 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Topoli, Odolanowie i w Sośniach, na których kierowcy zyskają nowe urządzenia przejazdowe.

Prace na Dolnym Śląsku ruszają niebawem

10 czerwca podpisaliśmy umowę na drugi etap prac – roboty na dolnośląskim odcinku, między Międzyborzem Sycowskim a Grabownem Wielkim. Dbając o komfort podróżnych wykonawca przebuduje trzy perony: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej oraz Twardogórze. Zapewni również do nich dogodny dostęp, zabudowując odpowiednie dojścia. Na 20-km trasie wyremontowana i wzmocniona zostanie nawierzchnia torowa. Wymienimy również 7 rozjazdów. Wykonane zostanie odwodnienie.

Zakres umowy obejmuje remont lub przebudowę 33 obiektów inżynieryjnych: 24 przepustów, 7 wiaduktów i 2 ścian oporowych. Na dolnośląskiej trasie bezpieczeństwo zostanie poprawione na 12 skrzyżowaniach drogi z torami. Pięć przejazdów: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze zyska dodatkowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.

Na projekt „Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie” przeznaczyliśmy łącznie 154 mln zł (netto) z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Roboty na odcinku wielkopolskim, za 68,1 mln zł (netto), na nasze zlecenie, wykona Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. z Poznania. Prace na odcinku dolnośląskim, za 85,9 mln (netto), zrealizuje konsorcjum w składzie: INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. Komandytowa, LWZ Sp. z o.o., Trakcja System Sp. z o.o. Korzystne zmiany na trasie Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski podróżni odczują już pod koniec br., kiedy planujemy zakończenie tego etapu inwestycji. Na realizację drugiego etapu wykonawca ma czas do połowy 2026 r.

Zmiany w komunikacji

Prace przeprowadzimy z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, m.in. podbijarek oraz oczyszczarek tłucznia. Zagwarantuje to właściwe wykonanie robót i zniweluje nieodzowne zmiany w ruchu na jednotorowej linii. Od niedzieli (15 czerwca), w uzgodnieniu z przewoźnikami, między Ostrowem Wielkopolskim, a Międzyborzem Sycowskim, pociągi regionalne zastąpią autobusy. Składy dalekobieżne będą zaś kierowane trasą przez Krotoszyn. Szczegółowe informacje są dostępne na peronach oraz na Portalu Pasażera (www.portalpasazera.pl).

Kontakt dla mediów:
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02