Dostosowanie do aktualnych potrzeb w zakresie ratownictwa technicznego, uzupełnienie niezbędnego składu osobowego, zakup nowego sprzętu oraz dalsze skracanie czasu dojazdu do miejsca zdarzenia – to główne wyzwania, jakie stawia przed sobą zarządca infrastruktury po kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Po wnikliwej analizie organizacji systemu ratownictwa technicznego PLK pracuje nad zmianą wewnętrznej instrukcji. Regulacja ta określa optymalną liczebność oraz lokalizację zespołów ratowniczych, nadzór, czasy wyjazdów do działań ratowniczych, kierowanie działaniami oraz wyposażenie. Obecnie zespoły kolejowego ratownictwa technicznego tworzy:
8 Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego z miejscami stacjonowania na stacjach: Warszawa Wschodnia, Łódź Widzew, Skarżysko Kamienna, Rzeszów, Sosnowiec Główny, Tczew, Wrocław Nadodrze oraz Poznań Piątkowo,
15 Pociągów Ratownictwa Technicznego (PRT) z miejscami stacjonowania na stacjach: Białystok, Siedlce, Lublin, Kraków, Stróże, Zawiercie, Tarnowskie Góry, Bydgoszcz, Iława, Opole, Wałbrzych, Czerwieńsk, Ostrów Wielkopolski, Stargard Szczeciński i Białogard.
Ponadto do usuwania skutków awarii wykorzystywanych jest blisko 100 zespołów szybkiego reagowania. Prowadzona jest analiza lokalizacji i rozmieszczenia Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego i Pociągów Ratownictwa Technicznego, której wnioski mają zapewnić sprawniejszy i jeszcze szybszy dojazd do miejsca zdarzenia. Trwa uzupełnianie stanów osobowych Zespołów Ratownictwa Technicznego w ramach przemieszczenia pracowników z zespołów utrzymania infrastruktury kolejowej,po odpowiednim ich przeszkoleniu. Większość pojazdów i sprzętu użytkowanego w kolejowym ratownictwie technicznym jest kilkunastoletnia bądź kilkudziesięcioletnia. Dla utrzymania ich w pełnej sprawności poddawane są przeglądom i naprawom planowym oraz poawaryjnym, zgodnie z dokumentacją techniczną. Obecnie przeprowadzana jest analiza potrzeb zakupowych sprzętu i pojazdów, niebawem spółka ogłosi przetarg na dostawę 10 specjalistycznych pojazdów. Ponadto, zgodnie z zaleceniami NIK, w centrali spółki zostanie zorganizowana samodzielna komórka odpowiedzialna za sprawy m.in. kolejowego ratownictwa technicznego, która będzie odpowiedzialna za zapewnienie rzetelnego nadzoru nad gotowością operacyjną, właściwy stan osobowy, wyszkolenie, a także poziom techniczny wyposażenia. Kontrola NIK została przeprowadzona za okres styczeń 2010 – maj 2012 r.
Informacje dla mediów Robert Kuczyński Dyrektor ds. media relations PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. r.kuczynski@plk-sa.pl 22 473 30 02
Galeria
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.