Powrót

Nowoczesne urządzenia prześwietlą koła pociągów

Urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru tzw. dSAT są umieszczone na torach i wykrywają uszkodzenia kół wagonów i lokomotyw. Nie wymagają zatrzymywania pociągów i w związku z tym nie powodują opóźnień. Pracują bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu. Zastosowano w nich specjalne czujniki podczerwieni oraz czujniki światłowodowe, które zdalnie badają stopień przegrzania łożysk i hamulców wagonów.

System bada temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują one na szyny. Zadaniem urządzeń jest wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce lub nadmierny ciężar pociągu. Informacje o usterkach są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. Dzięki temu skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymany. Ogranicza to powstawanie opóźnień i zagrożeń z powodu niesprawnego taboru, niszczenie szyn i zmniejsza zagrożenia wykolejeń.

Wielu przewoźników korzystających z infrastruktury PLK nie dysponuje nowoczesnymi urządzeniami pokładowymi, które ostrzegają maszynistów o awarii w pociągu. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo przewozu pasażerów oraz towarów zarządca infrastruktury śledzi zmiany w taborze, a w sytuacjach krytycznych wyłącza tabor z trasy.

Polskie Linie Kolejowe w sierpniu podpisały umowę na montaż 4 i wymianę 11 wyeksploatowanych urządzeń. Zostaną zamontowane m.in. na linii 202 na trasie Runowo Pomorskie – Świdwin, na linii Poznań – Kluczbork, na Nadodrzance.
Urządzenia dSAT są zamontowane na głównych trasach, m.in.na: E 65 Gdynia - Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka.

PLK planuje kolejne zakupy urządzeń dSAT oraz rozbudowę systemu w ramach projektu modernizacji linii kolejowych.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239