Powrót

Ze stolicy nad morze po torach równych jak stół

Podbijarka i profilarka tłucznia podczas pracy. fot. Iwona Zyblewska

Trasa łącząca stolicę z Trójmiastem to jedna z najważniejszych linii kolejowych w kraju, na której najszybsze pociągi pasażerskie jeżdżą z prędkością do 200 km/h. To najkrótsze połączenie między Warszawą a Gdańskiem i Gdynią. Tylko między Nasielskiem a Działdowem, na odcinku, gdzie zaplanowane są prace, w ciągu doby przejeżdża ponad 120 pociągów w obu kierunkach.

Zakres prac obejmować będzie podbicie torów o łącznej długości ponad 150 km zespołem do regulacji torów tzw. DPUS, złożonym z trzech maszyn – podbijarki, dynamicznego stabilizatora toru oraz zgarniarki tłucznia. Prace będą prowadzone na torze nr 1 i 2, na blisko 80-kilometrowym odcinku między Nasielskiem a Działdowem. Obejmą także podbicie 53 rozjazdów, uzupełnienie 5500 ton tłucznia oraz wymianę wyeksploatowanych elementów 8 rozjazdów na stacjach Iłowo, Mława i Konopki.

- Prowadzenie prac utrzymaniowych na wcześniej zmodernizowanych liniach kolejowych pozwala na zagwarantowanie dobrych parametrów infrastruktury na kolejne lata oraz zapewnienie sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów. Realizacja prac na linii nr 9 ma na celu poprawę stanu technicznego nawierzchni, wyeliminowanie zagrożenia wprowadzenia ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego – powiedział Krzysztof Wałdowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rozpoczęcie i zakończenie prac w ramach zadania pn. „Podbicie toru nr 1 i 2 zespołem DPUS linii nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny na odcinku Nasielsk – Działdowo” planowane jest w terminie czerwiec - grudzień br. Między wrześniem a listopadem prace będą wykonywane w nocy. W trakcie robót przejezdny będzie jeden tor.  W maju planowane jest wyłonienie wykonawcy robót i podpisanie z nim umowy. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków własnych PLK S.A.

W drugiej połowie ubiegłego roku na trasie z Warszawy do Trójmiasta przeprowadziliśmy szlifowanie szyn specjalną maszyną Speno. Wyszlifowanych zostało 450 km pojedynczego toru oraz 136 rozjazdów. Zapewniło to płynny przejazd pociągów z prędkością do 200 km/h i pozwoliło na ograniczenie oddziaływania kolei na otoczenie, ponieważ składy jadą po wyszlifowanych szynach ciszej. Wartość robót wyniosła prawie 16 mln zł ze środków własnych PLK S.A.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02