Powrót

W 2016 r. z Polski do Niemiec po nowym moście kolejowym

Zgodnie z harmonogramem, w miejscu nowej przeprawy stoi już sześć, żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego. Szerokość mostu wyniesie 11 m. Jesienią na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów.

Więcej towarów, szybszy przejazd
Nowa, żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nowy obiekt będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach. Zelektryfikowany odcinek, wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji zwiększy bezpieczeństwo ruchu i przepustowość linii.
Most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii: Knappenrode – Horka – granica państwa przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej DB Netz AG. Oba projekty toczą się dzięki współpracy zarządców infrastruktury kolejowej w ramach polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.

Projekt mostowy istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi wschód – zachód. Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

Wartość realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi ok. 23 mln zł.

 

Kontakt dla mediów:
 Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
 T: + 48 694 480 239