Powrót

Uroczystość zakończenia modernizacji linii kolejowej na odcinku Biała Podlaska – Terespol (Lot D)



21 stycznia br. w Chotyłowie woj. lubelskie, odbyła się uroczystość zakończenia modernizacji linii kolejowej na odcinku Biała Podlaska - Terespol (Lot D). Wartość wykonanych prac wyniosła 105,3 mln euro brutto. W ramach trwających 28 miesięcy robót zrealizowano:
  • wymianę 52 km torów wraz podtorzem i odwodnieniami,
  • wymianę 50 km sieci trakcyjnej i konstrukcji wsporczych,
  • modernizację stacji Chotyłów wraz z budową przejścia pod torami,
  • przebudowę czterech przystanków osobowych w miejscowościach: Ogrodniki, Perkowice, Dobrynka i Kobylany,
  • przebudowę nawierzchni 11 przejazdów kolejowych (w tym dwa zlikwidowano),
  • przebudowę 9 mostów i 11 mniejszych obiektów inżynieryjnych (przepustów),
  • budowę  kilku kilometrów dróg kołowych równoległych z liniami kolejowymi, służących m.in. lokalnym mieszkańcom.
Ponadto unowocześniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym, urządzenia sieci teletechnicznej, przebudowano linię potrzeb nietrakcyjnych służących m.in. oświetleniu peronów i zasilaniu urządzeń
na przejazdach kolejowych.  W ten sposób zakończono etap I modernizacji części torowej linii E-20
na odcinku Siedlce – Terespol o długości 121 km stanowiącej część II Paneuropejskiego korytarza Wschód – Zachód łączącego Berlin i Moskwę. Efektem modernizacji jest:
  • likwidacja ponad 40 ograniczeń prędkości
  • zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii kolejowej,
  • poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
  • umożliwienie jazdy pociągom pasażerskim z prędkością 160 km/h i towarowym 120 km/h,
  • skrócenie czasu przejazdu na odcinku z Siedlec do Terespola o ok. 40 minut
  • ograniczenie hałasu i drgań,
  • zmniejszenie oddziaływania linii kolejowej na środowisko naturalne, w szczególności na migrację małych zwierząt.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach kontraktu ISPA/FS 2001/P/P/PT/012-04 Lot D Biała Podlaska - Terespol przez konsorcjum firm:
  • Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. z siedzibą we Wrocławiu (lider),
  • Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych – 7 S.A.
  • Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie
  • Torpol sp. z o.o.
  • Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o.
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o.
  • Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A.
Etap II inwestycji przewiduje m.in. modernizację stacji Siedlce, Łuków, Miedzyrzec Podlaski (w pełnym zakresie robót) oraz dalszą wymianę systemów sterowania ruchem kolejowym i urządzeń telekomunikacyjnych. Rozpoczęcie prac w ramach drugiego etapu przewidywane jest na IV kwartał 2010 r. Całkowity koszt projektu Nr ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/012 „Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, Etap I” wynosi 263,5 mln euro. Koszty kwalifikowane wynoszą 211,2 mln euro, w tym: grant ISPA/FS 158,4 mln euro, budżet państwa 52,8 mln euro. Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Zobacz komunikat prasowy