Powrót

Rail Baltica: rusza modernizacja odcinka Sadowne – Czyżew

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dzisiaj (13.06.2017 r.) umowę na modernizację odcinka Sadowne - Czyżew na linii E75 Warszawa - Białystok, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica. To aktualnie jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.  

- Dokładamy dziś kolejną cegiełkę do realizacji jednego z najważniejszych projektów  zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym - modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku, która jest częścią transeuropejskiego korytarza Rail Baltica, łączącego Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Zmodernizowaliśmy już odcinek Warszawa Rembertów – Sadowne, a kolejnym etapem, po przebudowie torów z Sadownego do Czyżewa, będzie przebudowa odcinka Czyżew – Białystok. Realizując tę inwestycję udowadniamy spójność Unii Europejskiej - powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Efektem prac PLK będzie skrócenie czasu podroży. Poprawi się komfort obsługi podróżnych. Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość ze 120 km/h do 160 km/h. 

- W pełni wykorzystujemy środki z programu CEF „Łącząc Europę”. Modernizacja odcinka Sadowne – Czyżew to tylko jedna z kilkunastu inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym, która ma zapewnione finansowanie z programu CEF. Inwestycja jest szczególnie oczekiwana przez mieszkańców Wschodniej Polski. Za ponad 641 mln zł zwiększymy przepustowość linii i jakość podróżowania. Skorzystają nie tylko pasażerowie, ale poprawi się także transport towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowane zostaną dwie stacje: Małkinia i Sadowne. W Małkini powstanie nowy wiadukt kolejowy i podziemne przejście dla pieszych. 

Na modernizowanym odcinku będzie 12 nowych peronów. Wszystkie będą wyposażone w nowe wiaty oraz system informacji dla podróżnych. Zostaną też dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. 

PLK zmodernizują około 70 km torów i 11 przejazdów kolejowo - drogowych. Przebudowane zostaną również 3 mosty, w tym wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W Małkini powstanie Lokalne Centrum Sterowania odpowiedzialne za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Zmodernizowane przejazdy kolejowo – drogowe i nowoczesny system sterowania ruchem zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa podróży.

Prace na odcinku Sadowne – Czyżew będą prowadzone w latach 2017 – 2019 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”. Wartość podpisanej umowy to ponad 641 mln zł, z czego 467 mln zł to dofinansowanie ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). 

Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. 

Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Warszawy do Białegostoku pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas podróży pomiędzy stolicami województw mazowieckiego i podlaskiego z 2 h 26 min do poniżej 2 h. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.


Modernizacja Warszawa - Białystok

Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne prace torowe i sieciowe zostały już zakończone. Trwa budowa bezkolizyjnych skrzyżowań m.in. w Wołominie. 

PLK przygotowują się do prac na kolejnym odcinku Rail Baltica Czyżew – Białystok. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020.


Modernizacja Białystok - Ełk

PLK ogłosiły również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020 – 2023.


Projekt „Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku
Warszawa Rembertów – Sadowne” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl 
T: 694 480 239 

„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.