Powrót
PLK zmodernizuje ponad 400 przejazdów kolejowo-drogowych
PLK, zarządca infrastruktury, przygotowuje prace w ramach dwóch tzw. „projektów przejazdowych”. Łącznie zostanie wyremontowanych ponad 400 przejazdów kolejowo-drogowych. Prace obejmą m.in. instalację samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, która dodatkowo ostrzeże kierowców. Wymienione zostaną wyeksploatowane urządzenia rogatkowe. Remont nawierzchni, czyli poprawa torowiska i jezdni oraz dojazdu, ułatwi bezpieczny przejazd aut i pociągów. Wszystkie prace zakończą się w drugiej połowie 2015 roku.
Program obejmuje przejazdy kolejowo – drogowe w całej Polsce. Kwalifikacja do wykonania prac uwzględniała lokalne uwarunkowania, zmianę sytuacji na drodze – znaczny wzrost ilości samochodów lub powrót na linie kolejowe pociągów.
W ramach inwestycji zostanie zmodernizowanych m.in. pięć przejazdów na linii z Warszawy do Białegostoku, 6 na linii z Tarnowskich Gór do Opola, natomiast na trasie z Koszalina do Goleniowa remont przejdą 4 przejazdy.
Projekt przejazdowy uzupełni przebudowę przejazdów prowadzoną na modernizowanych liniach z Wrocławia do Poznania, z Krakowa do Rzeszowa, czy z Częstochowy do Opola.
PLK stale prowadzi także monitoring przejazdów kolejowo – drogowych i wykonuje konsekwentnie bieżące naprawy. W wielu lokalizacjach np. w województwach dolnośląskim, opolskim, czy zachodniopomorskim nawierzchnia remontowanych obiektów wymieniana jest na bardziej odporną na obciążenia ciężkich samochodów, które szczególnie degradują jezdnię.
W ostatnim czasie zakończyły się remonty na przejazdach kolejowo – drogowych w Wejherowie oraz w Gołdapi i w Twardej Górze. W tym roku płyty zastąpi specjalna gumowa nawierzchnia na przejeździe kolejowo – drogowym w Wieluniu, powstanie też nowoczesny przejazd bezpodsypkowy na szlaku Ostrowy – Kaliska Kujawskie.
Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, przejść podziemnych dla pieszych, tuneli drogowych, wygrodzeń terenu kolejowego oraz dodatkowe zabezpieczenia przejazdów kolejowych.
W Polsce jest ponad 13 000 przejazdów kolejowo-drogowych. Za ich utrzymanie odpowiada zarządca infrastruktury, choć szczególnie ich nawierzchnie niszczą ciężkie samochody.
Poza działaniami technicznymi, podnoszącymi poziom bezpieczeństwa na przejazdach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą stałą kampanię społeczną na rzecz bezpieczeństwa, Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych www.bezpieczny-przejazd.pl.
Program Polskich Linii Kolejowych dotyczący podnoszenia poziomu bezpieczeństwa obejmuje ponad 170 inicjatyw. Wśród nich są działania:
- inwestycyjne (modernizacje przejazdów, zabudowa nowych rozjazdów, zakup urządzeń do wykrywania usterek taboru),
- techniczne (np. zakup rejestratorów rozmów na posterunkach),
- pracownicze (np. szkolenia dyżurnych, współpraca ze szkołami),
- organizacyjne (nieustanna analiza systemu bezpieczeństwa i jego optymalizowanie).
Informacje dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 662 114 900