Powrót

Nowy wiadukt kolejowy poprawi bezpieczeństwo na ważnej drodze wjazdowej do Nowego Sącza

Gotowe jest bezkolizyjne skrzyżowanie ul. Krakowskiej z modernizowaną linią kolejową nr 104. W ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski miejsce to przeszło całkowitą metamorfozę. Nowy wiadukt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy, którym pociągi poruszać się będą bezpiecznie, kilka metrów nad jezdnią. Wraz z obiektem powstała też nowa droga - ul. Krakowska, przebudowana na długości około 400 metrów. Poziom jezdni został obniżony, powstały nowe chodniki i dojazdy do sąsiednich posesji. Nowe skrzyżowanie drogi z linią kolejową zwiększy bezpieczeństwo kierowców, pieszych i podróżnych w pociągach, a także poprawi przepustowość ważnej miejskiej arterii.

Pierwsze pojazdy od dzisiaj korzystają z bezkolizyjnego przejazdu pod nowym wiaduktem kolejowym.

- Projekt Podłęże – Piekiełko to największa inwestycja kolejowa realizowana na południu kraju, która niesie szereg usprawnień dla podróżnych. Dzięki tej inwestycji kolej w Małopolsce będzie bardziej konkurencyjna. Tworzymy nowe, wygodne i szybkie połączenia, które przyniosą nową jakość transportu – powiedział Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Inwestycja, która realizujemy w ramach projektu Podłęże - Piekiełko jest bardzo ważna nie tylko dla podróżujących koleją, ale również dla mieszkańców. Dobrym przykładem jest właśnie ten wybudowany wiadukt w Nowym Sączu. Dzięki przedsięwzięciu poprawi się system komunikacji w mieście, będzie wyższy poziom bezpieczeństwa – Mateusz Wanat, Dyrektor Regionu Południowego PLK SA.

Ponowne oddanie do użytku ul. Krakowskiej to nie koniec prac w tym miejscu. Modernizujemy obok linię kolejową łączącą Nowy Sącz z Limanową, a docelowo również z Krakowem i Zakopanem. W sąsiedztwie wiaduktu powstaje przystanek Nowy Sącz Chełmiec. Peron zlokalizowany będzie wyżej niż dotychczas, podobnie jak tory kolejowe, które ułożone będą na nowych nasypach. Zaawansowane prace budowlane prowadzone są na całej długości modernizowanego odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

Wykonawcy budują nowe obiekty inżynieryjne, wzmacniają nawierzchnię pod tory kolejowe i zabezpieczają zbocza oraz skarpy przy nich. W Marcinkowicach powstaje nowoczesna stacja kolejowa. W Nowym Sączu budowane są także inne wiadukty kolejowe – przy ul. Węgierskiej i Zielonej. Powstają perony i nowe przejścia podziemne. Gotowy na ułożenie torów jest już most kolejowy nad Dunajcem, który powstał w miejscu przedwojennej przeprawy. Główne prace budowlane w mieście zakończą się jeszcze w tym roku, a pierwsi podróżni będą mogli skorzystać ze zmodernizowanej linii kolejowej bocznica Klęczany - Nowy Sącz w roku 2026.

Inwestycja PLK SA w Nowym Sączu to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko”, na których obecnie realizowane są prace budowlane. Pomiędzy Męciną a Mordarką budujemy najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który skróci podróże w kierunku Limanowej. Przebudowywana jest również stacja Limanowa. Na końcowym etapie jest także modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Pierwsze pociągi dojadą do tego uzdrowiska po nowych torach w najbliższych miesiącach. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty projektu „Podłęże-Piekiełko”: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji planujemy ogłosić do końca tego roku.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Kontakt dla mediów:
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02