Powrót

Korytarze Solidarnościowe między Unią Europejską a Ukrainą – powstanie studium wykonalności

: Infografika przedstawia mapę sieci kolejowej przy granicy z Ukrainą. Na mapie napis Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt mający trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby poprawić wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych. Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności, czyli sprawienie, aby systemy kolejowe różnych krajów były bardziej zintegrowane i lepiej ze sobą współpracowały a trzecim - polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych tj. przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport mógł być bardziej efektywny.

Odbudowa Ukrainy oraz integracja gospodarki ukraińskiej z europejską nie mogą się odbyć bez rozbudowy infrastruktury granicznej. Stąd już teraz opracowujemy studium wykonalności finansowane przez Unię Europejską. Dzięki temu znikną dotychczasowe wąskie gardła blokujące wymianę transportową. Jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów kolejowych obu państw. To konkretny wymiar naszej solidarności – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej aktywnie uczestniczy w budowaniu relacji na płaszczyźnie społecznej i ekonomicznej ze stroną ukraińską. 24 kwietnia br. Pani Minister Katarzyna Pełczyńska Nałęcz spotkała się z Wicepremierem ds. Odbudowy oraz Ministrem Rozwoju Wspólnot i Terytoriów, Panem Ołeksijem Kułebą. Długo oczekiwane zawarcie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes to ważny kamień milowy w urzeczywistnieniu realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia przewozów, głównie towarowych, między Unią Europejską oraz Ukrainą, co ułatwi polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku – mówi Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest dla nas kluczowym aspektem rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów oraz poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to krok milowy w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Dzięki temu projektowi zwiększymy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawimy interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawnimy procedury na przejściach granicznych – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu, aby skrócić czas przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski. W ramach prac zostaną przeprowadzone analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie wybrany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK w zakresie wymagań interoperacyjności.

Podpisana umowa obejmuje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym w Jagodzinie/Dorohusku, aby usprawnić procedury kontroli granicznej (takie jak kontrola dokumentów tożsamości wiz, funkcjonowanie skanerów do prześwietlania pociągów), fitosanitarne, weterynaryjne, celne, techniczne i podatkowe.

Wykonawca uwzględni też założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do realizacji dalszych etapów projektu.

Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Anna Znajewska-Pawluk
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02