Powrót

Modernizacja linii E 59 we Wrocławiu

We Wrocławiu modernizacja obejmuje ponad 13 km linii kolejowej, 9 wiaduktów, prawie 500-metrow most na Odrze. Zmieni się standard przystanku Wrocław Mikołajów i stacji Wrocław Popowice. Powstanie nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice Cmentarz.
Wrocław Mikołajów i Wrocław Popowice zyskają nowe perony. Obiekty wyposażone będą w wiaty z siedzeniami, nowe oświetlenie i system informacji wizualnej i dźwiękowej. Podróż ułatwi elektroniczny system informacji dla podróżnych. Zapewniony będzie dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zmodernizowane perony będą miały wygodne dojście do odnowionego dworca PKP Wrocław Mikołajów.

Obiekty inżynieryjne będą dostosowane do nowych potrzeb kolei i miasta. Inwestycja obejmuje budowę lub modernizację wiaduktów m.in. nad ulicami: Grabiszyńską, Robotniczą, Strzegomską, Legnicką, Starograniczną. Wspólnie z miastem Wrocław realizowany jest wiadukt nad ulicą Starogroblową. Wąski obecnie obiekt zmieni się w  szeroki i nowoczesny. Pod nim powstanie nowa szeroka ulica. Jesienią rozpoczną się też prace przy moście nad Odrą.

Modernizacja linii E 59 obejmuje tory i podtorze, sieć trakcyjną oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Ochrona środowiska naturalnego wokół modernizowanej linii to m.in. ekrany akustyczne, ustawione w miejscach wyznaczonych na podstawie badan hałasu, przejścia dla zwierząt dużych i małych oraz separatory zanieczyszczeń.

Obecnie trwają prace na szlaku  Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów oraz między Pęgowem a stacją Wrocław Osobowice. Na przystanku Wrocław Mikołajów demontowany jest peron i tor. Rozpoczęły się prace ziemne. Wygrodzone i zabezpieczone jest przejście dla podróżnych.

Szeroki zakres prac modernizacyjnych przy obiektach inżynieryjnych i linii kolejowej, szczególnie na terenie miasta, łączy się ze zmianami w organizacji ruchu drogowego i komunikacji na peronach. Wykonawcy zapewnią właściwe oznakowanie objazdów i przejść dla pieszych.

Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min.

Wykonawcą robót jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o. o., PKP Energetyka S.A., Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A., Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o..
Za urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiada Konsorcjum firm: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Krakowskie Zakłady Automatyki S.A., Roman Sabat Biuro Wdrożeniowo-Projektowe SABEL.

Całkowity koszt projektu to 1 522 135 001 PLN.
Realizacja przewidziana jest do końca II kwartału 2014 roku.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Linia E 59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.
Linia kolejowa E 59 na odcinku Wrocław - Poznań jest linią dwutorową, zelektryfikowaną, o długości 162 km. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy. Modernizowany odcinek Wrocław – granica woj. dolnośląskiego ma długość 58 km.

Dodatkowe informacje:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.0694 480 239 ;
m.siemieniec@plk-sa.pl