Powrót

20 lat kampanii „Bezpieczny Przejazd” – wspólna troska o bezpieczeństwo na torach

czerwona plansza z napisem 20 lat, po prawej stronie logotyp kampanii

Geneza kampanii i jej początki

Kampania „Bezpieczny Przejazd” została powołana w celu edukowania wszystkich uczestników ruchu drogowego w obszarze bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Początek lat 2000 przyniósł duży wzrost liczby kierowców i pojazdów poruszających się po polskich drogach, co poskutkowało wzrostem liczby zdarzeń na przejazdach z udziałem samochodów osobowych i ciężarowych. Badania wykazały wówczas niski poziom świadomości społecznej na temat zasad bezpiecznego przekraczania torów. W tej sytuacji Polskie Linie Kolejowe dostrzegły konieczność stworzenia długofalowego programu edukacyjno-informacyjnego, inspirowanego skutecznymi kampaniami z krajów Europy Zachodniej, Australii czy USA.

Etapy rozwoju kampanii

W pierwszych latach, w 2005-2006, kampania funkcjonowała pod hasłem „Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie”, a jej ambasadorem był Krzysztof Hołowczyc.

Rok 2007 przyniósł nowe motto – „Zatrzymaj się i żyj!”. Od 2009 roku działania stały się całoroczne – w kampanię włączono happeningi, symulacje wypadków, konkursy i prelekcje. Uruchomiono też „Kolejowy Teatr Objazdowy”, który wystąpił w 50 miastach przed 16 tysiącami dzieci. W 2012 roku kampania rozszerzyła swoje działania o edukację dotyczącą profilaktyki tzw. dzikich przejść przez tory.

W 2016 roku rozszerzyliśmy działania kampanii o kolejną grupę odbiorców – przyszłych kierowców. W celu lepszego przygotowania do roli samodzielnych uczestników ruchu drogowego rozpoczęliśmy cykl warsztatów poświęconych bezpieczeństwu na przejazdach dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców Ośrodków Szkolenia Kierowców oraz egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Szkolenia Kierowców. Motto przewodnie tych spotkań to: „Im lepiej przygotowany instruktor, tym bezpieczniejszy przyszły kierowca”. Warsztaty te weszły na stałe do kanonu działań kampanii. Od początku trwania projektu do końca czerwca 2025 r. odwiedziliśmy 66 miejscowości, zrealizowaliśmy 76 warsztatów, w których wzięli udział przedstawiciele ponad 5 tysięcy Ośrodków Szkolenia Kierowców. 

Posłuchaj głosu rozsądku Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa

W 2022 roku powstała wyjątkowa inicjatywa społeczna, której celem było coś więcej niż tylko przypominanie o przepisach. To apel do głosu rozsądku każdego uczestnika ruchu drogowego oraz zaproszenie do wspólnego działania. W ramach kampanii "Bezpieczny Przejazd" zainicjowano budowę społeczności Ambasadorek i Ambasadorów Bezpieczeństwa, czyli osób, którym nie jest obojętne bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Inicjatorzy kampanii zachęcali wszystkich – kierowców, rowerzystów, pieszych – by dołączyli do grona Ambasadorek i Ambasadorów, stając się głosem rozsądku w swoim środowisku. To szansa, by poprzez codzienne decyzje, rozmowy i postawy, mieć wpływ na życie i zdrowie innych.

Nie bądź obojętny – zostań Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa i twórz razem z nami kulturę odpowiedzialności.

Influencerzy I youtuberzy Ambasadorami Bezpieczeństwa

Rok 2016 zapoczątkował szeroką i długofalową współpracę z Youtuberami. Film stworzony we współpracy z CyberMarianem  pt. „Jeden przejazd za daleko” ma już blisko 75 mln wyświetleń, a „Making of..” ponad 16 mln.

Odcinek „Matura to bzdura” w którym poruszane są pytania z zakresu zasad ruchu drogowego został wyświetlony ponad 785 tys. razy.

Kolejny głos rozsądku dołożyła popularna truckerka Iwona Blecharczyk, prowadząca kanał Trucking Girl. Jej apel trafia głównie do kierowców pojazdów ciężarowych, a oglądalność przełożyła się na 85 tys. wyświetleń.

W 2020 roku do grona Ambasadorów Bezpieczeństwa przystąpili Huyen i Marcinem, prowadzącymi popularnonaukowy kanał EMCE2. Influencerzy przygotowali odcinek pt. „Ten film może Ci uratować życie”, w którym w ciekawej, merytorycznej ale także lekkiej formie opowiedzieli o prawach fizyki, z jakimi mamy do czynienia podczas zderzenia samochodu z pociągiem. Materiał przypomina również o zasadach bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Do dziś odcinek obejrzało blisko 170 tys. osób.

Do kampanii „Bezpieczny Przejazd” dołączyła również rodzina z kanału Zabawkowicz, by edukować dzieci i rodziców o zasadach bezpiecznego pokonywania przejazdów kolejowo-drogowych, także na rowerze. Poprzez film, grę mobilną i aktywności w mediach społecznościowych promują odpowiedzialne zachowania oraz ostrzegają przed zagrożeniami, takimi jak „dzikie przejścia”. Ich zaangażowanie ma na celu budowanie dobrych nawyków już od najmłodszych lat, co przełożyło się na ponad 817 tys. odsłon filmu.

Kolejny mocny głos rozsądku dołożył Michał „Michu” Jesionowski z popularnego kanału „Miłośnicy 4 kółek”. Na swoim kanale, zrzeszającym ponad 1,64 mln fanów motoryzacji, Ambasador Bezpieczeństwa apeluje o rozsądek podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych, wyjaśnia czym jest #ŻółtaNaklejkaPLK i jak z niej skorzystać. Jego apel: „Nie bądź częścią statystyk, włącz szlaban na ryzyko!” dotarł już do ponad 162 tys. odbiorców.

Do Ambasadorów Bezpieczeństwa dołączyli również Przemo, Aria i Pjoter z grupy WAKSY – najpopularniejszego kanału YouTube skierowanego do młodzieży. Odcinek „Najgorszy szlaban” przyciągnął 569 tys. odbiorców na kanale YouTube.

#ŻółtaNaklejkaPLK ratuje ludzkie zdrowie i życie!

1 czerwca 2018 roku, w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”, wprowadziliśmy nowe narzędzie służące poprawie bezpieczeństwa na przejazdach – tzw. Żółtą Naklejkę PLK. To systemowe rozwiązanie polega na oznaczeniu wszystkich przejazdów zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. specjalnymi, odblaskowymi naklejkami. Każda z nich zawiera indywidualny numer identyfikacyjny danego przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery awaryjne do służ technicznych PLK.

Dzięki integracji tego rozwiązania z systemem powiadamiania ratunkowego, operator numeru 112 może błyskawicznie i precyzyjnie zlokalizować przejazd, którego dotyczy zgłoszenie. Znacząco skraca to czas niezbędny do skierowania odpowiednich służb na miejsce zdarzenia.

Bezpieczny Piątek

„Bezpieczny Piątek” to ogólnopolska inicjatywa, której celem jest ograniczenie liczby tragicznych zdarzeń oraz zakłóceń w ruchu kolejowym. Działania prowadzone są cyklicznie, w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych wszystkich kategorii, i intensyfikowane w trakcie wakacji.

W 2025 roku akcja rozpoczęła się 27 czerwca i będzie trwać do końca sierpnia. W tym czasie Ambasadorzy Bezpieczeństwa, wspólnie z funkcjonariuszami Policji i Straży Ochrony Kolei, prowadzą działania edukacyjne oraz prewencyjne. Rozdają specjalnie przygotowane ulotki i broszury zawierające wzory prawidłowych zachowań w obrębie infrastruktury kolejowej, a także prowadzą rozmowy z pieszymi, rowerzystami i kierowcami na temat zasad bezpiecznego poruszania się w tych strefach.

Październik miesiącem edukacji – kampania na rzecz bezpieczeństwa wśród najmłodszych

Każdego roku, w październiku, koordynatorzy kampanii intensyfikują działania edukacyjne. Głównym celem akcji jest kształtowanie właściwych postaw oraz uświadamianie młodych ludzi, jak bezpiecznie korzystać z przejść i przejazdów kolejowo-drogowych. Zajęcia są prowadzone w całym kraju i dostosowane do różnych grup wiekowych. W ramach lekcji prezentowane są filmy edukacyjne, omawiane znaki drogowe oraz organizowane gry, quizy i konkursy, które uczą poprzez zabawę. Dzieci otrzymują kolorowanki, zeszyty edukacyjne i inne materiały, które nie tylko zwiększają ich zaangażowanie, ale również stanowią pomoc dydaktyczną dla nauczycieli.

W pierwszym półroczu 2025 roku w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd” zrealizowano 584 spotkania edukacyjne, w których wzięło udział blisko 25 tys. uczniów. Wierzymy, że inwestowanie w edukację najmłodszych przynosi wymierne efekty w przyszłości – to oni wkrótce staną się odpowiedzialnymi uczestnikami ruchu drogowego.

Podsumowanie i podziękowania

Niech tegoroczne symulacje, patrolowane przejazdy i edukacja będą przypomnieniem, że bezpieczeństwo zależy od KAŻDEGO z nas – kierowców, pieszych i rowerzystów. Niech „Bezpieczny Przejazd” w kolejnych latach nadal będzie skutecznym strażnikiem naszych zachowań. Dziękujemy wszystkim Ambasadorkom i Ambasadorom Bezpieczeństwa za 20 lat zaangażowania. A każdemu uczestnikowi ruchu – za rozwagę, odpowiedzialność i głos rozsądku. To dzięki Wam nasza kampania realnie ratuje życie!