26.03.2018

Wzrośnie poziom bezpieczeństwa na trasie Kraków – Katowice

Budowa wiaduktów m.in. w Krzeszowicach i przejść pod torami, to niektóre z prac na modernizowanej linii Kraków – Katowice. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują inwestycje na odcinku od Jaworzna Szczakowej do Krakowa. Efektem inwestycji będą m.in. krótsze podróże, wygodniejsza obsługa na stacjach i przystankach oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Na modernizowanej trasie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększą prędkość pociągów do 160 km/h.

 Prace na linii kolejowej między stolicami województwa małopolskiego i śląskiego to jedna z oczekiwanych inwestycji, które stwarzają nowe, lepsze możliwości podróży w aglomeracjach oraz między regionami i miastami. Dzięki realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego tworzymy spójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowie oraz zapewnione są coraz lepsze warunki przewozu towarów  powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poza skracaniem podróży i poprawą komfortu obsługi podróżnych zapewniają także wzrost poziomu bezpieczeństwa.

– Prace na odcinku od Jaworzna Szczakowej do Krakowa obejmują tory, perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną, a także wiadukty oraz przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Tylko między Trzebinią a Krzeszowicami będą trzy wiadukty drogowe, które poza zwiększeniem poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, istotnie usprawnią system komunikacji w Trzebini, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach – mówi Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 


Szybko nad torami dwustumetrowym wiaduktem w Krzeszowicach

W Krzeszowicach wiadukt na ul. Daszyńskiego zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Kierowcy oraz piesi unikną oczekiwania na otwarcie rogatek. Sprawne prace przy przybudowie wiaduktu zapewnia specjalna maszyna – palownica. Wykonanych będzie 110 pali żelbetowych o średnicy 80 cm i długości 10 m i 11 m. Stworzą podstawę fundamentów 11 podpór wiaduktu. Później, dziesięcioprzęsłowa, 213 m przeprawa nad torami zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów i samochodów. Na wiadukcie będą dwa 3,5 m pasy ruchu dla samochodów. Piesi skorzystają z bezpiecznych 1,5 m chodników.

Ulica Daszyńskiego ma już zerwaną nawierzchnię (została sfrezowana). Przebudowywane są instalacje wodne, gazowe i teletechniczne. Szeroki zakres prac przy wiadukcie wymagał zmiany organizacji ruchu drogowego. Zapewniono bezpieczne przejście dla pieszych. Dla kierowców wyznaczono objazdy.


Komfortowa stacja Krzeszowice z windami

Dzięki inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego mieszkańcy Krzeszowic zyskają wygodniejszą stację. Będą nowe wiaty, ławki, oznakowanie i system informacji pasażerskiej. Dotychczasową kładkę nad torami zastąpi przejście podziemne. Zamontowane windy zapewnią obsługę osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowa kładka z windami wybudowana zostanie także w odległości 1 km od stacji. Umożliwi bezkolizyjne przejście nad torami pomiędzy południową a północną stroną Krzeszowic. Obiekt nie tylko ułatwi komunikację, ale zwiększy poziom bezpieczeństwa w rejonie torów.

Z lepszych możliwości obsługi, w podobnym standardzie jak w Krzeszowicach, skorzystają także podróżni stacji w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej. Przebudowane perony będą wyższe, dobrze oświetlone i wyposażone w czytelne oznakowanie oraz wiaty. Dostęp do pociągów umożliwią bezkolizyjne przejścia pod torami wyposażone w windy lub pochylnie. Ponadto na trasie między Trzebinią a Krzeszowicami bezpieczne przejścia przez linię kolejową zapewni budowa 8 dodatkowych przejść pod torami.

W ramach inwestycji na odcinku Trzebinia – Krzeszowice, poza wiaduktem w Krzeszowicach, będą podobne obiekty: w Trzebini (ul. Słowackiego), Woli Filipowskiej (ul. Białki). Lepszą komunikację zapewni także modernizacja 46 wiaduktów, mostów, przepustów.

Zakończenie modernizacji na odcinku Trzebinia – Krzeszowice planowane jest w 2020 r. Wartość prac to ok. 600 mln zł. Zakończenie modernizacji całej trasy E30 Katowice – Kraków, planowane jest w drugiej poł. 2020 r. Szacowana wartość projektu wynosi ponad 2 mld zł.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” 
jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.

 

Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
T: + 48 694 480 153
dorota.szalacha@plk-sa.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Wzrośnie poziom bezpieczeństwa na trasie Kraków – ...

Pobierz
udostępnij drukuj