Pociąg pasażerski i pasażerowie na stacji w Kiekrzu
30.06.2020

Wygodniejsze podróże koleją przez Wielkopolskę do Szczecina

Podróżni korzystają z nowych peronów w Poznaniu, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Pociągi kursują po 30 km nowych torów z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania - tak zmienia się linia z Poznania do Szczecina na odcinku Poznań – Wronki. Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt między stolicami woj. wielkopolskiego i zachodniopomorskiego współfinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę” wart jest ok. 4,1 mld zł.

- W Wielkopolsce realizowane są projekty kolejowe o wartości blisko 10 mld zł. Dzięki nim zwiększa się dostępność i poprawia oferta podróży koleją zarówno w regionie jak i między Poznaniem a Warszawą oraz Szczecinem. Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie wykorzystują środki unijne, co wpływa na zwiększenie potencjału kolei – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podróżni zyskują lepszy dostęp do kolei. Do nowych peronów na przystanku Poznań Wola i na stacji Kiekrz w wakacje dołączą kolejne. Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Dla podróżnych przewidziano wiaty i ławki. Przygotowano nowe oświetlenie oraz czytelne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. W Kiekrzu dostęp do kolei ułatwi przejście podziemne z windami, a w Poznaniu Woli pochylnie. Wygodniejszy dostęp do pociągów jest już na pierwszych peronach przystanków Pamiątkowo i Baborówko. Latem wykonawca udostępni sąsiednie perony. Komfortowe podróże zapewnią też przebudowywane perony w Rokietnicy, Pęckowie i Wronkach. Na odcinku Poznań – Wronki podróżni zyskają na 8 stacjach i przystankach 16 dostępnych dla wszystkich peronów.

- Konsekwentnie wykorzystujemy środki z projektów unijnych, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki nim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na całej trasie z Poznania do Szczecina zwiększą komfort i atrakcyjność podroży koleją oraz sprawność przewozów towarowych. Już są przystanki, na których podróżni mogą korzystać z nowych peronów, a niektóre szlaki mają nowe tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi jeżdżą nowym torem. Na 30 km są nie tylko nowe tory. Zamontowano obok nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Kolejarze wykorzystują też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły i Pęckowo – Wronki. W wakacje zapewniona będzie jazda po dwóch zmodernizowanych torach na odcinku Poznań Wola - Kiekrz. Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.

Powstaje atrakcyjna oferta kolei na trasie z Poznania do Szczecina

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana z udziałem środków CEF „Łącząc Europę” obejmuje trasę z Wielkopolski do Szczecina. Poza odcinkiem Poznań – Wronki, to także szlaki Wronki – Słonice oraz Słonice – Szczecin Dąbie:

- Cieszę się, że wszystkie umowy na modernizację trasy Poznań – Szczecin zostały podpisane i rozpoczęły się prace na wszystkich jej odcinkach, obejmujących około 187 km nowoczesnej linii kolejowej położonej w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Odcinek ten łączy także między innymi port sieci bazowej w Szczecinie z korytarzem sieci bazowej Morze Północno-Bałtyckie. Zakończenie inwestycji zwiększy możliwości tej ważnej kolejowej trasy i skróci czas podróży na tej linii. Ponadto zwiększy się atrakcyjność, bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego, w szczególności zwiększenie połączeń między Europą Północną i Środkową wzdłuż korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jest to jeden z największych projektów od 2014 roku z dofinansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 408 mln euro - powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA - Innovation and Networks Executive Agency.

Między Wronkami a Słonicami przed montażem nowych, rozbierane są stare tory. Demontowana jest sieć trakcyjna, która zostanie zastąpiona nową. Prace koncentrują się m.in. na szlakach Dobiegniew – Bierzwnik i Dobiegniew – Mierzęcin. Na stacji Drawski Młyn budowane są nowe perony. Klientom kolei lepsze podróże zapewnią też przebudowane stacje m.in. w Miałach, Rębuszu i Słonicach.

Na Pomorzu Zachodnim do września podróżni zyskają nowe perony m.in. w Dolicach, Kolinie i Choszcznie. Nowy tor układany jest między Słonicami a Choszcznem, Dolicami a Kolinem oraz na szlaku z Reptowa do Szczecina Dąbie.

Krótsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim

Na 187 km trasie zmodernizowanych zostanie 65 peronów na 32 stacjach i przystankach. Sprawne podróże zapewnią nowe tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. Przebudowanych będzie blisko 100 mostów i wiaduktów, m.in. we Wronkach i Stargardzie.

Efektem prac będzie zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina nawet o 50 min krócej niż obecnie, poniżej 2 godzin. Zwiększy się komfort podróży i dostępność kolei. Bezpieczeństwo poprawią nowe Lokalne Centra Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warty jest ok. 4,1 mld zł. Inwestycja współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 2,2 mld zł planowana jest do końca 2022 r. Przedsięwzięcie jest jednym z największych przedsięwzięć realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Więcej informacji o inwestycji dostępnych na stronie internetowej projektu.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Galeria

Pliki do pobrania

Wygodniejsze podróże koleją przez Wielkopolskę do ...

Pobierz
udostępnij drukuj