widok z góry na tunel drogowy pod torami w Rawiczu ul. Piłsudskiego, fot. Radosław Śledziński
30.06.2021

W Rawiczu na linii Wrocław – Poznań wiadukty eliminują kolizje

Dwa bezkolizyjne skrzyżowania w Rawiczu zwiększyły bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. To jeden z efektów modernizacji linii między Czempiniem a Dolnym Śląskiem na trasie z Wrocławia do Poznania. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 1,5 mld zł jest współfinansowana ze środków UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Podróżni zyskali krótszy czas podroży i dostępne stacje oraz przystanki.

Kolejowe wiadukty w Rawiczu zastąpiły dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Kursy pociągów są bezpieczniejsze. W mieście zapewniony jest lepszy system komunikacji drogowej.

Na ul. Piłsudskiego kierowcy korzystają z ponad 400 m przejazdu pod torami. Są dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Komunikację przy stacji kolejowej usprawnia nowe rondo u zbiegu ul. Podmiejskiej. Piesi korzystają z bezpiecznych, oddzielonych od jezdni chodników.

Na ul. Świętojańskiej mieszkańcy zyskali 260 m tunel. Obiekt przeznaczony jest przede wszystkim dla pieszych i rowerzystów. Z zachowaniem ostrożności przewidziano też możliwość przejazdu samochodów osobowych.

Modernizacja linii Wrocław – Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. otworzonym dziś w Rawiczu, a wcześniej w Kościanie oraz Klonówcu, Lesznie i Bojanowie. Kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym, dostępnym i konkurencyjnym środkiem transportu dzięki wykorzystywanemu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unijnemu instrumentowi CEF „Łącząc Europę”, z którego współfinasowany jest projekt na trasie Wrocław – Poznań – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Rawiczu, w ramach modernizacji linii Wrocław – Poznań, oprócz nowych bezkolizyjnych skrzyżowań, przebudowana została też stacja kolejowa. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei z dwóch wyższych peronów. Komfort zwiększa zadaszenie, są wygodne ławki, jasne oświetlenie i dobra informacja. Lepszą komunikację umożliwia przebudowane przejście podziemne z windami, a do łączenia ekologicznych środków transportu, kolei i rowerów, zachęcają nowe stojaki.

Cieszę się z zakończenia kolejnych inwestycji na modernizowanym odcinku E-59 Poznań – Wrocław podczas Europejskiego Roku Kolei. Dwa nowe wiadukty kolejowe nad ulicami Piłsudskiego i Świętojańską w Rawiczu to kolejne bezkolizyjne skrzyżowania na tej trasie. Poprawią one bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a cały projekt przyczyni się do ekologizacji transportu poprzez poprawę efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego – powiedział Morten Jensen Head of Unit at European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.

Większe bezpieczeństwo na objętym pracami odcinku granica województwa dolnośląskiego – Czempiń zapewnia już siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań, poza Rawiczem także w Klonówcu (niedaleko Leszna), w Lesznie, Bojanowie i dwa w Kościanie. Przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Lesznie, Starym Bojanowie oraz Rydzynie, zyskały nową nawierzchnię i urządzenia przejazdowe: sygnalizacje i rogatki.

Bardziej atrakcyjne podróże koleją między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem

Skraca się czas podróży między stolicami Dolnego Śląska a Wielkopolski, gdyż zwiększa się prędkość pociągów. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą z prędkością 160 km/h w ok. 90 min. Już skrócił się czas podróży z Wrocławia do Poznania nawet do 1:40 h – przed rokiem było to ok. 2:20 h.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” obejmuje ok. 70 km dwutorowej linii. Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe perony na 5 stacjach i 6 przystankach. Pociągi sprawnie jeżdżą nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania. Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na odcinkach: Wrocław – granica województwa dolnośląskiego oraz Poznań – Czempiń dla podróżnych powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu (na ul. Czechosłowackiej), Mosinie i Łęczycy.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495


2014-PL-TMC-0180-W | Innovation and Networks Executive Agency (europa.eu)

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Galeria

Pliki do pobrania

W Rawiczu na linii Wrocław – Poznań wiadukty eliminują ...

Pobierz
udostępnij drukuj