Wizualizacja nowego mostu nad Odrą w Opolu
06.04.2021

W Opolu nowe mosty, wiadukty i peron zwiększą możliwości kolei

Od przyczółków rozpoczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. między Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim zapewni atrakcyjne podróże koleją w mieście, regionie i na międzynarodowej trasie E -30. Obsługę podróżnych ułatwi dodatkowy peron na głównej stacji Opola. Prace są współfinansowane z instrumentu unijnego CEF „Łącząc Europę”.

Budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym kolejowym moście nad Odrą. Przeprawa o długości 180 m będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory. Nowy obiekt zapewni przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku na oś do 221 kN. Teren budowy został odpowiednio zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne.

Nowy most jest budowany w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji. Przewidziano na nim jeden tor. Po zakończeniu inwestycji, na „starym” moście pozostanie też tylko jeden tor.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także 3 kolejowe przeprawy: nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na 3 wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

Z nowego peronu do stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Fosowskie

Nowy peron 1a to odpowiedź na potrzebę zapewnienia lepszych warunków dla większej liczby kolejowych połączeń. Już zbudowana jest konstrukcja peronu o długości 150 metrów i wysokości 76 cm. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 m wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji. Nowy peron usprawni ruch pociągów pasażerskich i zwiększy przepustowość stacji Opole Główne. Z nowego peronu prowadzona będzie obsługa pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie.

Na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. Umożliwia to przebudowę sąsiedniego toru. Przewidziano modernizację blisko 10 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 26 rozjazdów. Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych (na Aleja Przyjaźni i ul. Torowej) poprawi komfort i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Prace obejmują także przepusty i zabezpieczenie terenu obok linii.

Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn - Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości 397,3 mln zł.

Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Galeria

Pliki do pobrania

W Opolu nowe mosty, wiadukty i peron zwiększą ...

Pobierz
udostępnij drukuj