30.04.2010

Uruchomienie maszyny drążącej tunel pomiędzy stacjami Chamartín a Puerta de Atocha w Madrycie (Hiszpania)

24 kwietnia 2010 r. w obecności Ministra Infrastruktury - José Blanco, radcy ds. transportu i infrastruktury autonomicznego regionu Madryt - José Ignacio Echeverríi, delegata ds. robót i terenów publicznych madryckiego ratusza - Maríi Pilar Paz González oraz prezesa ADIF - Antonio Gonzáleza rozpoczęło się drążenie tunelu pomiędzy stacjami Chamartín i Puerta de Atocha w Madrycie.

Celem budowy jest stworzenie połączenia wszystkich linii kolejowych dużej prędkości północnej części półwyspu z tymi, które rozpoczynają się lub kończą w części południowej.

Obecnie pociągi dużych prędkości zaczynają/kończą bieg na stacji Chamartín (kierunek na północ i północny zachód) lub Puerta de Atocha (na północny wschód, południe i w okolice wybrzeża Walencji). Przejazd północ – południe możliwy jest z przesiadką lub związany ze zmianą szerokości torów, za wyjątkiem bezpośredniej relacji z południa na północny-wschód bez zatrzymania Madrycie. Nowy tunel, który połączy stacje Chamartín i Puerta de Atocha stanie się znaczącym elementem hiszpańskiego systemu kolejowego, odgrywając strategiczną rolę w terytorialnej organizacji kolei. Pozwoli nadać ciągłość hiszpańskim liniom o międzynarodowym (UIC) rozstawie torów.

Budowa tunelu jest inwestycją przekraczającą 206 milionów euro (wykop, położenie torów oraz wyposażenie bezpieczeństwa i ochrony cywilnej), generującą ponad 5600 miejsc pracy. Potwierdza decyzję rządu Hiszpanii o wzmocnieniu kolei, jako jednego z głównych środków transportu.

Przebieg tunelu

Trasa tunelu ma długość 7,3 km, z których 6,8 km będzie przebiegać pod ziemią. Większość wykopu zostanie dokonana przy pomocy maszyny drążącej, za wyjątkiem odcinka o długości 110 m budowanego metodą odkrywkową.

Tunel będzie przebiegać pod ośmioma liniami metra i dwoma tunelami o iberyjskim rozstawie torów istniejącymi już między stacjami Chamartín i Atocha, na średniej głębokości 45 metrów. Będzie przechodził tylko nad jedną linią metra – L-9 w okolicach ulicy Mateo Inurria.

Charakterystyka maszyny drążącej

  • typ EPB (Earth Pressure Balance, czyli z tarczami zamkniętymi równoważącymi parcie gruntu) niemieckiego producenta Herrenknecht;
  • całkowita moc: 6300 kW (18 silników);
  • długość: 126, 5 m;
  • masa: 2200 ton;
  • średnica wewnętrzną: 10,4 m ;
  • średnica wykopu: 11,5 m.

Finansowanie europejskie

Planowane jest współfinansowanie Projektu ze środków pomocowych TEN-T (Transeuropejskie Sieci Transportowe) 2007-2013.

 

 

Agata Pomykała
Biuro Linii Dużych Prędkości
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Galeria

udostępnij drukuj