24.02.2018

Uczniowie kolejowych klas na stanowiskach dyżurnych ruchu

Na symulatorze urządzeń sterowania ruchem kolejowym ćwiczyli uczniowie technikum z Sochaczewa. To forma współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ze szkołami, które kształcą przyszłych specjalistów kolejowych. Prawie 400 uczniów otrzymuje stypendia PLK. 39 szkół w ramach współpracy korzysta m.in. z doposażania pracowni.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wielotorowo wspomagają edukację przyszłych kolejarzy. Sukcesywnie wzrasta liczba szkół ponadgimnazjalnych z kierunkami kolejowymi, z którymi PLK współpracują w zakresie organizacji praktyk zawodowych, wsparcia dydaktycznego dla nauczycieli oraz finansowego dla najlepszych uczniów. W minionym półroczu stypendium od zarządy infrastruktury otrzymało ok. 400 uczniów. Szkoły kształcą uczniów na kierunkach: technik transportu kolejowego, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik elektroenergetyk transportu szynowego.

- PLK dają uczniom możliwość odbywania praktyk i staży u boku wykwalifikowanych pracowników. Dzięki temu uczniowie mają okazję poznać środowisko i wartości firmy oraz łatwiej stawiać pierwsze kroki na ścieżce kariery. Działania te pozwalają nam na pozyskanie kompetentnych pracowników i zapobiegają luce pokoleniowej – mówi Grażyna Blicharz, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Praktyki na symulatorze

PLK współpracuje m.in. z Technikum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Sochaczewie. Placówka prowadzi dwie klasy o kierunku technik transportu kolejowego. Grupa czternastu uczniów pierwszej i drugiej klasy wzięła udział (15 i 22 lutego) w zajęciach na symulatorze, który odwzorowuje sytuację dyżurnego ruchu. Na kilkunastu monitorach podane są sytuacje na torach i działanie urządzeń sterowania. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z sytuacjami, z którymi mogą spotkać się w przyszłej pracy oraz uczyli się właściwych reakcji.

- W trakcie zajęć na nowoczesnym sprzęcie, młodzi ludzie mogą wykorzystać w praktyce zdobywaną podczas zajęć wiedzę związaną z prowadzeniem ruchu pociągów. Praktyki na symulatorze pozwalają im na obycie się z urządzeniami. Pod okiem instruktora ćwiczą zadania dyżurnych ruchu, co pozwala im bliżej poznać specyfikę pracy na tym stanowisku – mówi Roman Stachyra, nauczyciel w Technikum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Sochaczewie

Spotkanie zostało zorganizowane w ramach praktyk zawodowych. Podobne zajęcia będą przeprowadzone także dla uczniów z innych placówek.


Kolej na kolej

PLK przygotowują młodych ludzi do nauki zawodu oraz podjęcia pracy na kolei. Współpracę patronacką z placówkami oświatowymi uruchomiono w czerwcu 2010 r. Zarządca infrastruktury kolejowej oprócz wsparcia merytorycznego i finansowego, doposaża także szkolne pracownie dydaktyczne, w których uczniowie mogą zdobywać i utrwalać fachową wiedzę. PLK prowadzą rozmowy z kolejnymi szkołami, które posiadają klasy o profilu związanym z branżą kolejową lub są zainteresowane ich utworzeniem. Po zakończeniu edukacji na kierunkach związanych z branżą kolejową, młodzi ludzie mają szansę na pracę i rozwój w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. Aktualne ofert pracy w PLK znajdują się w zakładce Kariera.

 

Kontakt dla mediów:
 Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239

Galeria

Pliki do pobrania

PLK_in_pras__Uczniowie_na_stanowiskach_dyzurnych__23.02 ...

Pobierz
udostępnij drukuj