29.03.2011

Trójporozumienie dla Łodzi i pasażerów kolei

 

28 marca 2011 roku miało miejsce podpisanie umowy o współpracy w ramach przebudowy dworca Łódź Fabryczna, pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miastem Łódź i Polskimi Kolejami Państwowymi S.A.

Wspólnym celem trzech stron porozumienia jest realizacja inwestycji, mających doprowadzić do gruntownej rewitalizacji oraz przekształcenia obszarów Dworca Łódź Fabryczna i stworzenia multimodalnego węzła komunikacyjnego, co umożliwi włączenie przebudowanego dworca do obsługi linii średnicowej i przebiegu przez Łódź kolei dużych prędkości. W ramach porozumienia strony zobowiązują się do ścisłego współdziałania w celu prawidłowej i terminowej realizacji postępowania przetargowego, a następnie przy nadzorowaniu i rozliczaniu prac realizowanych przez wykonawcę/wykonawców wyłonionych w toku tego postępowania.

„Podpisanie umowy o współpracy miasta ze spółkami kolejowymi otwiera drogę do realizacji jednego z największych urbanistycznych wyzwań w historii Łodzi i największej inwestycji w tej części Europy. To nie będzie tylko przebudowa od lat zapomnianych okolic Dworca Fabrycznego. Obszary miasta, które odzyskamy w wyniku tej inwestycji staną się centrum przemysłów kreatywnych, miejscem prezentacji sztuki nowoczesnej i atrakcyjnych ekspozycji. Mówimy tutaj o nowych funkcjach i drogach rozwoju miasta.” – stwierdziła Hanna Zdanowska – prezydent Łodzi.

„To inwestycja na niespotykaną dotąd skalą, stąd potrzeba precyzyjnego określenia zasad współpracy i finansowania wspólnego przedsięwzięcia. Tym samym finalizujemy kwestię skomplikowanej inżynierii finansowej przy budowie obiektu, który stanie się również pierwszym elementem kolei dużych prędkości w Polsce.” – powiedział Zbigniew Szafrański prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

„Ta inwestycja ma znaczenie podwójne. Po pierwsze usprawni komunikację, gdyż połączy poszczególne gałęzie transportu publicznego. Po drugie zaś zmieni oblicze Centrum Łodzi. PKP S.A. zmierza do tego, by modernizowane dworce były miejscami związanymi nie tylko z podróżą. Powstawać tam mogą także centra handlowe, hotele czy biurowce. Tak właśnie będzie w przypadku Łodzi Fabrycznej” – mówi Paweł Olczyk – Członek Zarządu PKP S.A., Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami i Nadzoru Właścicielskiego.

 

Postępowanie, dotyczące przebudowy dworca Łódź Fabryczna prowadzone jest w trybie przetargu ograniczonego. Rozpoczęto je w grudniu 2009 roku poprzez opublikowanie m.in. w Dzienniku Urzędowym Wspólnoty Europejskiej ogłoszenia o postępowaniu. Wnioski o udział w postępowaniu do dnia zakończenia tego etapu, czyli 1 kwietnia 2010 roku, złożyło 12 firm lub konsorcjów. Komisja przetargowa zbadała złożone dokumenty m.in. pod kątem posiadanych przez zgłoszone firmy odpowiednich uprawnień, zdolności finansowej, a także posiadanej wiedzy i doświadczenia oraz potencjału technicznego i kadrowego, umożliwiającego wykonanie zadania. 4 listopada 2010 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły listę pięciu konsorcjów, mających otrzymać zaproszenia do składania ofert na budowę podziemnej części stacji Łódź Fabryczna. W wyniku protestów i wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej w ogłoszonej w listopadzie tzw. krótkiej liście wykonawców zaszły zmiany. W związku z tym, 14 lutego 2011 roku ostatecznie do składania ofert cenowych zaproszono 5 konsorcjów. Termin złożenia ofert przez wybrane konsorcja początkowo wynosił 40 dni. Ze względu na prośby oferentów został on jednak przedłużony o dwa tygodnie. Natomiast podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do czerwca 2011 r.

Zamówienie obejmuje m.in. wykonanie dokumentacji projektowej, budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Część nadziemną stanowić będą hotele, biurowce i obiekty handlowe oraz apartamenty mieszkalne.

W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź” oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Ponadto zostanie zrealizowana przebudowa linii tramwajowych w obrębie dworca kolejowego wraz z budową przystanków tramwajowych oraz budowa przystanków przesiadkowych autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych, po stronie północnej dworca kolejowego.

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego stanowiącego multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, położonego w obszarze inwestycji Nowe Centrum Łodzi. Inwestycja polega na rozbiórce istniejących obiektów i infrastruktury, wykonaniu głębokich wykopów wraz z ich zabezpieczeniem i wywiezieniem urobku ziemi oraz wzniesieniu obiektów budowlanych. Prace zrealizowane będą w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych

Do 2014 roku w centrum miasta powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce multimodalne centrum transportu osobowego. W jednym miejscu będzie znajdował się dworzec autobusowy oraz kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości i otoczony przestrzenią komercyjną wysokiej klasy, a wszystko to na dwóch poziomach w głąb ziemi. Dzięki temu dworzec może stać się węzłem przesiadkowym komunikacji publicznej dla całej aglomeracji łódzkiej i w znaczącym stopniu ułatwić komunikację mieszkańcom. Zamawiającymi są: PKP PLK S.A., PKP S.A. oraz Miasto Łódź.

 

Wstępny koszt projektu szacowany jest na ok. 1,9 mld złotych, przy dofinansowaniu w ramach POIiŚ na poziomie ponad 1,2 mld złotych. Okres realizacji projektu przewidywany jest na lata 2011-2014.

 

Realizacja projektu POIiŚ 7.1-24.2 (Lot B) podzielona została na dwa zadania:

• zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew od km 2,250 do km 7,200 wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji dla całego odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew oraz modernizacji linii objazdowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź – Kaliska („Lot B1”);

• modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B2 – odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową („Lot B2”)

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zadanie 7.1- 24.2 - Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap II, Lot B - odcinek Łódź Widzew - Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna - budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową.

 

Informacje dla mediów:
Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 32 147

 


www.pois.gov.pl

Galeria

udostępnij drukuj