Wiadukt nad torami w Toporze, dołem przejeżdża pociąg
26.05.2021

Topór – kolejny wiadukt nad torami Rail Baltica zwiększa bezpieczeństwo

Wiadukt nad torami w Toporze od dziś zwiększył bezpieczeństwo i sprawność w ruchu kolejowym i drogowym na trasie Warszawa - Białystok (Rail Baltica). Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. znacznie ułatwia mieszkańcom komunikację w regionie. Wiadukt jest jednym z 11 obiektów na trasie Rail Baltica w woj. mazowieckim, przewidzianych z projektu za 236 mln zł netto, dofinansowanego z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Bezkolizyjne skrzyżowanie w Toporze, nad kolejową trasą z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zbudowały za 17,5 mln. Inwestycja, podobnie jak 10 pozostałych obiektów, jest współfinasowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A efektywnie wykorzystują środki z unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę. Dzięki inwestycjom m. in. na międzynarodowej trasie Rail Baltica podróże i przewozy ładunków są sprawniejsze. Budujemy kolej coraz bardziej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Modernizacja trasy Rail Baltica, linii ważnej w ruchu regionalnym i dalekobieżnym, to rozwój kolei – atrakcyjnego i ekologicznego środka transportu. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań – takich, jak otworzone dziś w Toporze, zwiększa również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz poprawia warunki życia mieszkańców – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wiadukt w Toporze zwiększa bezpieczeństwo na kolejowej trasie, przygotowanej do prędkości 160 km/h, ważnej w ruchu regionalnym i dalekobieżnym. Obiekt pozwala na swobodny przejazd nad torami i kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami. Usprawnił się ruch na drogach. Dzięki bezkolizyjnemu skrzyżowaniu droga krajowa nr 50 przebiega nad torami oraz drogą powiatową. Wiadukt wraz z drogami dojazdowymi ma 840 m długości. Dla kierowców są dwa pasy ruchu (po jednym w każdą stronę). Piesi bezpiecznie mogą korzystać z chodników. Zapewniona jest ścieżka rowerowa.

W Europejskim Roku Kolei z zadowoleniem przyjmuję postęp prac w realizacji projektu, który przyniósł wymierne rezultaty mieszkańcom Topora i podróżnym linii Rail Baltica. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. To poprawa komunikacji drogowej w wymiarze lokalnym i regionalnym oraz zwiększenie efektywności ekologicznego transportu kolejowego, poprzez podnoszenie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych – mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

W Toporze na przystanku kolejowym planowana jest budowa przejścia pod torami. Mieszkańcy zyskają jeszcze lepszy i bezpieczniejszy dostęp do peronów, m. in. dzięki pochylniom.

11 bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa bezpieczeństwo na kolejowej trasie Rail Baltica

Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa PLK zaplanowały budowę 11 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Od jesieni 2019 roku można już korzystać z przejść podziemnych w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. Zaawansowane są budowy dwóch wiaduktów drogowych w Łochowie i jednego w Małkini. Prace będą jeszcze prowadzone w: Zielonka – tunel drogowy; Kobyłka Ossów – wiadukt drogowy; Kobyłka – tunel drogowy; Tłuszcz – wiadukt drogowy; Mokra Wieś – wiadukt drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są dzięki projektowi „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne”, współfinansowanemu z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Wartość projektu to 236 mln zł netto, Dofinansowanie ze środków UE wynosi 86 proc.

11 bezkolizyjnych skrzyżowań na mazowieckim odcinku trasy Rail Baltica, to jeden z projektów realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej. Korzystamy już efektów prac na trasie Warszawa - Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew - Białystok. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 798 876 051

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Galeria

Pliki do pobrania

Topór – kolejny wiadukt nad torami Rail Baltica ...

Pobierz
udostępnij drukuj