19.11.2013

Szybciej koleją z Warszawy do Wrocławia


Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie to kluczowa inwestycja, która pozwoli pod koniec 2014 roku na skrócenie podróży z Warszawy do Wrocławia z sześciu do około trzech i pół godziny. Inwestycja dzięki przebudowie i lepszemu wyposażeniu peronów poprawia standard obsługi podróżnych. Poziom bezpieczeństwa na styku linii kolejowej i drogi podniesie przebudowa kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych. 

Od maja prace na linii kolejowej przebiegają w szybkim tempie. Na liczącym ponad 20 km odcinku Fosowskie – Lubliniec wykonawca wymienił już szyny i wykonał niezbędne prace torowe zapewniające sprawny przejazd pociągów. Przebudowano perony na stacjach Pludry, Pawonków, Lubliniec i Kochanowice. Trwają prace przy przebudowie kolejnych, w miejscowości Lisów i Herby Stare. Nowe  perony zostaną podwyższone i pojawią się na nich obiekty małej architektury, jak wiaty, ławki, gabloty na rozkłady jazdy. Wykonawca na peronach zbuduje pochylnie, które pozwolą niepełnosprawnym na dostanie się do pociągu. Rewitalizacja wiąże się również z poprawą jakości informacji pasażerskiej – na peronach znajdą się nowe oznaczenia stałe oraz nowe megafony.

Na stacjach: Lubliniec, Kochanowice, Lisów oraz Jawornica i Liswarta wymieniono również tory i rozjazdy. Wyremontowane są też dwa mosty i kilkanaście przepustów. Obecnie trwają prace związane z remontem przejazdów kolejowo-drogowych. Trwają zaawansowane prace na szlaku Fosowskie - Lubliniec prace związane z wymianą sieci trakcyjnej. 

Rewitalizacja linii kolejowej Częstochowa – Fosowskie obejmuje prace na blisko 100 km torów. Zakres robót to odnowienie 19 peronów, 11 stacji kolejowych, m.in.: Częstochowa Stradom, Kochanowice, Lubliniec, Fosowskie, 71 obiektów inżynieryjnych, w tym: 8 mostów i 6 wiaduktów. Wyremontowanych zostanie 48 przejazdów kolejowo-drogowych. Projekt przewiduje również wymianę sieci trakcyjnej oraz prace naprawcze urządzeń automatyki, i elektroenergetyki. 

Dzięki prowadzonym pracom na odcinku Fosowskie – Częstochowa możliwe będzie przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 70 km/h. Przed rozpoczęciem robót, ze względu na wyeksploatowanie torów, w niektórych miejscach pociągi zwalniały nawet do 30 km/h.

Głównym celem rewitalizacji trasy Częstochowa – Fosowskie jest skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa – Wrocław do około 3 godz. i 30 min. Odnowione tory pozwolą na przyśpieszenie podróży do innych miast. Podróż na trasie Częstochowa – Kielce będzie trwała ok. 1 godz. 30 min zamiast obecnych 2 godz. 30 min, a z Częstochowy do Krakowa  będziemy mogli dostać się w ciągu ok. 1 godz. 45 min zamiast obecnych 2 godz. 30 min.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą również prace na kolejnych odcinkach trasy Opole – Fosowskie – Częstochowa – Włoszczowa, co pozwoli na stworzenie szybkiego połączenia ze stolicy przez Częstochowę do Wrocławia. Między Opolem a miejscowością Fosowskie pociągi osiągną prędkość do 140 km/h a odcinek od Częstochowy do Włoszczowy umożliwi jazdę z prędkością 120km/h. Dalej, na centralnej magistrali kolejowej, w drodze między Włoszczową a stolicą pociągi będą mogły osiągać prędkość do 200km/h. Koszt projektu rewitalizacji odcinka Częstochowa – Fosowskie to ponad 323 mln PLN. (brutto).

 

Projekt współfinansowany  przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. + 48 22 47 336 40
maciej.dutkiewicz@plk-sa.pl

Galeria

udostępnij drukuj