25.03.2015

Ponad 200 wypadków rocznie powodują na torach nieostrożni piesi

Więcej patroli SOK, kamery na torach, dodatkowe informacje w szkołach, współpraca z policją - PLK wzmacnia działania zapobiegające przechodzeniu przez tory w miejscach niedozwolonych. Ponad 70% wypadków na torach wynika z nieostrożności i łamania przepisów bezpieczeństwa przez pieszych wchodzących pod pociąg. Tylko w dwóch miesiącach 2015 r. w Polsce takich zdarzeń było 52, w tym 3 na Mazowszu.

Skutki lekkomyślności na torach to oprócz niepotrzebnych tragedii także utrudnienia w ruchu pociągów, sięgające nawet kilkunastu godzin. To również koszty, które wynikają z angażowania służb ratunkowych, policji, prokuratury, zespołów technicznych i dodatkowego personelu kolejowego. 

Nawet 240 razy w roku kolejarze wprowadzają specjalną organizację ruchu, objazdy i komunikację zastępczą po wypadkach z winy nieostrożnych pieszych. Każde zdarzenie to zatrzymanie od jednego do kilkunastu pociągów. Pomimo dodatkowych informacji i komunikacji zastępczej - dla setek pasażerów to przerwana lub utrudniona podroż.

8 marca wypadek z pieszym przechodzącym przez tory w miejscu niedozwolonym w Pruszkowie opóźnił 19 pociągów na prawie 1200 minut. Przerwa w ruchu trwała 3 godziny. Wypadek utrudnił podróż prawie dwóm tysiącom podróżnym. 

- W 2015 r. ponad 2700 miejsc objęła szczególną obserwacją Straż Ochrony Kolei. Funkcjonariusze interweniowali prawie 900 razy, wystawili 250 mandatów karnych w skrajnie niebezpiecznych przypadkach. Piesi ignorują bezpieczne przejścia, wybierają skróty, zeskakują z peronów na tory. Wstrząsający jest widok, gdy matka prowadzi przez tory dzieci. Takim sytuacjom przeciwdziałają nasze patrole. Obok linii kolejowych pracują m.in. zespoły wyposażone w mobilne centra monitoringu z przenośnymi kamerami – mówi st. insp. Paweł Boczek rzecznik prasowy SOK.

Rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii kolei. Liczba wypadków na przejazdach spadła o 14% - spadła też liczba zabitych i rannych. Cały czas jednak poważny problem stanowią osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych. 

Polskie Linie Kolejowe w ramach prowadzonych na terenie całego kraju inwestycji modernizują istniejące przejazdy kolejowe podwyższając ich standard bezpieczeństwa. W 2014 roku zmodernizowanych zostało prawie 550 takich miejsc – w tym roku planowanych jest do przebudowy ponad 700 kolejnych. 

W 2014 roku funkcjonariusze SOK wystawili w sumie prawie 2000 mandatów karnych na łączną kwotę prawie 100 000 złotych. Wylegitymowali ponad tysiąc osób, ponad 4000 pouczyli – w 250 przypadkach skierowali sprawy do sądu. SOK przeprowadziła ponad 700 spotkań z uczniami szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. 

Od 10 lat trwa kampania społeczna PLK Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Prowadzone w jej ramach konferencje, szkolenia, działania obok linii kolejowych, zwracają uwagę na właściwe zachowania pieszych. Dajemy też możliwość zgłaszania „dzikich przejść” – za pośrednictwem strony www.bezpieczny-przejazd.pl lub kontaktując się z całodobowym numerem alarmowym SOK 22 474 00 00.

Statystyka:

  • Styczeń-luty: 52 zdarzenia, 35 ofiar, 15 ciężko rannych
  • Styczeń-luty: opóźnienia ponad 330 pociągów na prawie 13 tysięcy minut (216 godzin). 
  • 2014 rok na Mazowszu: 32 zdarzenia, 23 ofiary, 7 ciężko rannych
  • Styczeń-luty na Mazowszu: 3 zdarzenia, 3 ofiary, 1 ciężko ranna



Kontakt dla mediów:
st. insp. Paweł Boczek
Rzecznik Prasowy
Straż Ochrony Kolei
tel. +48 600 083 809
e-mail: pawel.boczek@plk-sa.pl

Karol Jakubowski
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. +48 668 679 414
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Ponad 200 wypadków rocznie powodują na torach ...

Pobierz
udostępnij drukuj