17.11.2014

PLK wobec publikacji Wprost z 17 listopada 2014 r.

Nieprawdziwe są tezy zawarte w materiale Wprost z 17 listopada br. w odniesieniu do przygotowań infrastruktury kolejowej do uruchomienia pociągów ED250.

Cała trasa z Warszawy do Trójmiasta została zmodernizowana. Obecnie jedynie w kilku miejscach trwają punktowe prace wykończeniowe. Obejmują one odcinki nie dłuższe niż 200 metrów. W grudniu br. na całym ponad 350-kilometrowym odcinku linii kolejowej między Warszawą a Gdańskiem pociągi pojadą dwoma torami w czasie poniżej 3 godz., zgodnie z deklaracjami PLK z początku roku.

Również na odcinku z Warszawy do Katowic i Krakowa deklarowane czasy przejazdu w grudniu 2014 r. nie są zagrożone. Prace zakończą się do końca listopada br., a ich kontynuacja w przyszłym roku nie wpłynie na czasy przejazdu i opublikowany właśnie rozkład jazdy. W grudniu 2014 r. jedyne tymczasowe ograniczenie do jazdy jednym torem na odcinku dwutorowym będzie dotyczyć odcinka ok. 10 km. Stanowi on ok. 1 proc. z ok. 1000 km tras, po których będą kursowały pociągi ED250.

Zaplanowane na ten rok prace związane z modernizacją wiaduktów nad trasą S8 zostały zakończone. Właśnie trwają odbiory. W grudniu br. pociągi pojadą dwoma nitkami tego wiaduktu z prędkością 160 km/godz.

Prezentowane w materiale ograniczenia (ostrzeżenia dla maszynistów) są nieaktualne. Nie obowiązują od kilku miesięcy.

System ETCS posiada certyfikat wydany przez Urząd Transportu Kolejowego w listopadzie/grudniu ubiegłego roku. Pociągi ED250 na CMK regularnie jeżdżą z prędkością 160 km/godz. w ramach jazd testowych, które potwierdzają prawidłową współpracę z systemem ETCS. Przypominamy, że na tym odcinku w ubiegłym roku pierwszy skład ED250 pojechał z prędkością 293 km/godz., pobijając rekord prędkości na polskich torach, a zarazem rekord prędkości pociągów z rodziny Pendolino. 

Dziennikarz Wprost nie kontaktował się z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. w sprawie informacji zawartych w materiale. Kontakt, wynikający z rzetelności dziennikarskiej, umożliwiłby uczciwe przedstawienie rzeczywistych informacji o stanie infrastruktury.

PLK informuje, że czasy przejazdu na głównych trasach od połowy grudnia 2014, podawane przez zarządcę infrastruktury od blisko roku, są aktualne i zostaną dotrzymane, ponieważ uwzględniają od dawna zaplanowane inwestycje. Od połowy grudnia 2014 podróż koleją z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Katowic i Krakowa będzie krótsza niż samochodem, autobusem, czy samolotem, biorąc pod uwagę dojazd z centrum do centrum miasta. Podróż ze stolicy do Gdańska i Wrocławia już w grudniu tego roku będzie najkrótsza w historii.

Z każdym rokiem, wraz z postępem inwestycji, czasy przejazdu koleją będą nadal skracane. To efekt zintensyfikowania prac, na które tylko w ciągu 3 ostatnich lat, PLK przeznaczyła 16 mld zł, modernizując blisko 4000 km torów.

 

Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl
T: + 48 22 473 30 02
T: + 48 694480239
F: + 48 22 473 23 34

Galeria

Pliki do pobrania

PLK wobec publikacji Wprost z 17 listopada 2014 r.

Pobierz
udostępnij drukuj