22.11.2016

PLK największym beneficjentem środków z programu CEF

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem środków unijnych z instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Na realizację 10 inwestycji z drugiego naboru CEF, otrzymały 1,6 mld euro. Na liście dofinansowanych projektów znalazły się m.in. modernizacja linii na Śląsku, w Krakowie i infrastruktura w portach Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia. 

„Łącząc Europę” to jeden z najważniejszych projektów finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. W drugiej turze naboru, który odbył się na przełomie 2015/16 r., UE przyznała Polsce prawie 1,9 mld euro na realizację 16 projektów inwestycyjnych, większość na inwestycje kolejowe. Wnioski PLK, jak i innych beneficjentów, zostały pozytywnie ocenione przez KE. 

- Ten świetny wynik nie jest przypadkowy. To efekt nie tylko prac w ministerstwie, ale także ciężkiej pracy beneficjentów, którzy przygotowali naprawdę dobre wnioski. Z radością będziemy kontynuować naszą współpracę przy realizacji programu „Łącząc Europę” – mówi Stephane Ouaki, przedstawiciel Komisji Europejskiej. 

Wsparcie w ramach programu pozwala zwiększyć konkurencyjność i spójność gospodarczą oraz poprawić integrację społeczeństwa dzięki inwestycjom w rozwój transportu, energetyki i telekomunikacji w krajach członkowskich UE. Znaczenie projektów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreśliło również Ministerstwo Rozwoju. 

- Jest kilka projektów w zakresie łączenia polskich portów, zarówno portów Trójmiasta: Gdańska i Gdyni, jak i portów w Szczecinie i Świnoujściu z infrastrukturą drogową kraju. Polska gospodarka uzyskuje znaczną ilość środków w zakresie możliwości realizowania dużych inwestycji transportowych - zaznaczył Witold Słowik, wiceminister Ministerstwa Rozwoju.

Efektem projektów CEF realizowanych przez PLK będzie ponad 500 km zmodernizowanych torów. Dla pasażerów to krótsze podróże i lepsza obsługa na stacjach i przystankach. Zyska kolejowy transport towarowy. 

- Bardzo ważne inwestycje finansowane w ramach programu to poprawa dojazdu do portów w Gdańsku, Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Ponadto w środkowej części Polski to inwestycja Łódź – Zduńska Wola. Mamy również projekty na południu Polski związane z poprawą dostępności w Krakowie i aglomeracji, a także elektryfikację linii Węgliniec – Zgorzelec na Dolnym Śląsku - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Lista projektów PLK, które otrzymały dofinansowanie w II naborze CEF:

1. Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków (wsparcie UE: 410 mln euro),

2. Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (wsparcie UE 303 mln euro),

3. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (wsparcie UE: 320 mln euro),

4. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska - Zduńska Wola (wsparcie UE: 73 mln euro),

5. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (wsparcie UE: 116 mln euro),

6. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol (wsparcie UE 110 mln euro),

7. Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (19 mln euro),

8. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (wsparcie UE: 162 mln euro),

9. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia (wsparcie UE: 7,6 mln euro),

10. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro);



Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239



"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"

Galeria

Pliki do pobrania

PLK największym beneficjentem środków z programu CEF

Pobierz
udostępnij drukuj