Nowa sieć trakcyjna na linii Ocice – Rzeszów
20.01.2021

Ocice – Rzeszów elektryfikacja kolejnej linii

Na linii Ocice – Rzeszów wywieszono już ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej. Zakończył się ważny etap elektryfikacji trasy, która zapewni sprawniejsze podróże dalekobieżne i regionalne. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warta 67 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych.

Na linii Ocice – Rzeszów rozwieszono sieć trakcyjną. Wcześniej przygotowano konstrukcje, m.in. , 1300 stalowych słupów. Teraz prace obejmują przygotowanie sieci do załączenia napięcia. By zapewnić rozkładowe kursowanie pociągów, roboty prowadzone są głównie nocą. Montowane jest także zabezpieczenie przeciwporażeniowe na wiaduktach drogowych oraz tablice informacyjne wymagane na zelektryfikowanej linii. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią tzw. podstacje trakcyjne. W ubiegłym roku zbudowano trzy z pięciu podstacji w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Budowane są pozostałe obiekty w Widełce i w Rzeszowie.

Elektryfikacja zwiększy ofertę kolei na Podkarpaciu

Elektryfikacja jednotorową trasy Ocice – Rzeszów zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne. Przewoźnicy będą mogli korzystać z nowoczesnych bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych. Będzie lepsza oferta podróży Podmiejską Koleją Aglomeracyjną.

Elektryfikacja podkarpackiej linii to zadanie ,,Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”. Zakończenie planowane jest w połowie 2021 r. Od nowego rozkładu jazdy 2021/2022, po uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń, podróżni pojadą pociągami elektrycznymi.

W 2019 r. na linii Ocice – Rzeszów PLK wybudowały mijankę w Majdanie Królewskim. Zwiększyła się przepustowość trasy. Na przystanku przygotowano też nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. W 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.

Od grudnia trakcją elektryczną kursują pociągi na zelektryfikowanej linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Elektryfikacja linii zwiększy możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Nowe możliwości kolei wpisują się w rozwój ekologicznego transportu (Europejski Zielony Ład) .

Kontakt dla mediów:

Dorota Szalacha
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 153

Galeria

Pliki do pobrania

Ocice – Rzeszów elektryfikacja kolejnej linii

Pobierz
udostępnij drukuj