10.04.2015

Nowy wiadukt we Wrocławiu zakończy inwestycję za 1,3 mld zł

Nowy przystanek Wrocław Grabiszyn i peron na stacji Wrocław Zachodni, wyremontowane tory stacji Wrocław Gądów, dodatkowe urządzenia sterowania oraz więcej informacji dla podróżnych – PLK przygotowała ostatnią fazę modernizacji linii E 59 we Wrocławiu. To jedna z najbardziej obciążonych tras kolejowych w Polsce.

Po korekcie rozkładu jazdy, 26 kwietnia we Wrocławiu rozpoczyna się kluczowy etap modernizacji linii kolejowej E 59 Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. 50 km trasy do Wrocławia już w najważniejszym zakresie zakończono. We Wrocławiu efektem pierwszego etapu modernizacji jest m.in. wiadukt nad ulicą Grabiszyńską - jedna nowa konstrukcja. Teraz prace obejmą przebudowę dwóch torów położonych na sąsiednim obiekcie, który zapewnia przejazd około 250 pociągów na dobę. Równocześnie wykonane będą prace związane z montażem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, rozjazdów, torów i sieci trakcyjnej. 

Na trasie Wrocław – Poznań modernizowany jest odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego oraz Poznań – Czempiń. Modernizację środkowego odcinka linii PLK zrealizuje z nowego mechanizmu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę” CEF. 


Rozkład jazdy dla pasażerów 

Na czas przebudowy ważnego wiaduktu we Wrocławiu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy przygotowali rozkład jazdy, który pomimo zamknięcia dwóch z trzech torów, zapewni wjazd do centrum miasta maksymalnej liczbie pociągów. Umożliwia to już wykonana modernizacja linii Wrocław – Poznań na odcinku od granicy województwa do stolicy Dolnego Śląska - nowe tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowany most nad Odrą i wiadukty. Ponadto na linii z Wałbrzycha uruchomiony został nowy przystanek Wrocław Grabiszyn.

Na stacji Wrocław Zachodni przygotowano dodatkowy peron dla pociągów w kierunku Wrocławia Gądowa, a na stacji Wrocław Gądów wyremontowano tory i rozjazdy oraz przygotowano je do jazdy pociągów pasażerskich. Dodatkowe urządzenia sterowania ruchem poprawią przepustowość linii w kierunku Wrocławia Głównego. 

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom nowa infrastruktura, która pozostanie po inwestycji (przystanek Wrocław Grabiszyn, poprawa urządzeń srk i torów na stacji towarowej Wrocław Gądów) będzie wykorzystywana w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym.


Informacje o obowiązującym od 26 kwietnia rozkładzie już są dostępne
 

Już od świąt dostępny jest rozkład jazdy obowiązujący od 26 kwietnia. O zmianach przypominają też ulotki i plakaty. Dzięki współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźników ponad 90% pociągów dojeżdżających do Wrocławia od strony zachodniej zostało zachowanych, w tym wszystkie dowożące i odwożące do szkół i do pracy. Z 239 pociągów dojeżdżających od strony zachodniej tylko 14 zostało odwołanych. Pozostałe tak zaplanowano by najlepiej służyły podróżnym. 

Najważniejsze zmiany dotyczą pociągów: 

  • z Dzierżoniowa dojadą i odjadą z przystanku Wrocław Grabiszyn. Dojazd do centrum miasta i Wrocławia Głównego zapewni komunikacja miejska i dodatkowe autobusy zaplanowane przez Koleje Dolnośląskie i Polskie Linie Kolejowe. 
  • z Trzebnicy poza 2 parami pociągów będą dojeżdżać i odjeżdżać ze stacji Wrocław Nadodrze i Wrocław Mikołajów.
  • ze Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Wałbrzycha dojadą do stacji Wrocław Zachodni i dalej bez postojów do Wrocławia Głównego. Tylko pociąg Śnieżka do Warszawy Wschodniej pojedzie z pominięciem Wrocławia Głównego przez Wrocław Nadodrze. 

Szczegółowe informacje o kursowaniu pociągów podawane są na plakatach rozkładów jazdy, przez przewoźników, w Internecie m.in. www.plk-sa.pl, www.rozklad.plk-sa.pl, www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/rozklad-jazdy


Dodatkowe informacje

Wiadukt kolejowy nad ul. Grabiszyńską

Na wiadukcie kolejowym nad ul. Grabiszyńską są 3 tory położone na dwóch konstrukcjach nośnych. Po przebudowie będą 3 nowe, niezależne konstrukcje. Już powstała pierwsza, która zapewni połączenie na czas przebudowy sąsiednich. Wiadukt kolejowy nad ul. Grabiszyńską jest jednym z obiektów najbardziej obciążonych ruchem pociągów. W dobie przejeżdża ok. 250 pociągów pasażerskich w kierunku: Oleśnicy, Trzebnicy, Poznania, Głogowa, Legnicy, Wałbrzycha i Jeleniej Góry.


Przystanek Wrocław Grabiszyn

Zbudowany za 3,23 mln zł netto w związku z modernizacją i oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Ma dwa perony o długości 150 m i szerokości 4 m wyposażone w tablice informacyjne oświetlenie oraz ławki. Mają wygodny dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Położone są niedaleko ulicy i przystanków komunikacji miejskiej, do których prowadzi chodnik. Bezpieczne przejście między peronami zapewni wygrodzenie i ostrzegawczo oznakowany labirynt z barierek.


Dlaczego modernizujemy linię kolejową E 59

Linia E 59 stanowi międzynarodową magistralę transportową biegającą z Malmö i Ystad przez Świnoujście, Poznań, Wrocław, przejście graniczne w Chałupkach do Wiednia. Modernizowany obecnie odcinek 58 km na terenie Dolnego Śląska jest częścią tej magistrali. Prace na tym docinku mają zakończyć się w grudniu 2015 r. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/godz., a towarowe do 120 km/godz.


Zakres modernizacji:

- 58 km linii dwutorowej wraz z siecią trakcyjną,
- 12 stacji i przystanków osobowych,
- 23 przejazdów kolejowych,
- 21 peronów,
- 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów oraz 10 wiaduktów we Wrocławiu.


Efekty modernizacji 

Szybszy przejazd pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych do i przez Wrocław. Zwiększona przepustowość linii i lepsze parametry pozytywnie wpłyną na ofertę przewozową. Poprawi się obsługa pasażerów na zmodernizowanych stacjach i przystankach m.in.: Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice, Wrocław Świniary Pęgów, Osola, Oborniki Śląskie oraz nowym przystanku Wrocław Różanka. Przebudowane przejazdy, w tym zastąpienie kilku z nich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, podniosą poziom bezpieczeństwa. Lepszą ochronę środowiska wzdłuż linii kolejowej zapewni m.in. zabudowa 15 km ekranów akustycznych, budowa 2 ekoduktów oraz 49 separatorów dla ochrony czystości wód. 


Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań,
Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”

Koszt, ponad 1,3 miliarda zł., z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Dodatkowe informacje:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 239
miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl

Galeria

udostępnij drukuj