24.03.2015

Nowa Rail Baltica za ponad 2 mld złotych

Nowe, komfortowe perony, podziemne przejście dla pieszych o długości ponad 100 metrów oraz w pełni skomputeryzowane Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym – tak będzie wyglądała stacja w Tłuszczu. W ramach modernizacji linii Rail Baltica, gruntowną przebudowę przechodzi również 11 innych przystanków na linii. Do tej pory zmodernizowaliśmy już 20 peronów. Koszt prac przekracza 2 mld zł. 

Dla komfortu i większego bezpieczeństwa podróżujących, w Tłuszczu budowane jest nowe przejście podziemne łączące dwie części miasta. Tunel będzie przebiegał pod całą stacją (pod 9 torami), a dostęp do przejścia umożliwią pochylnie umieszczone na końcach peronów. Dodatkowo wejście na 3 nowe perony zapewnią schody oraz windy dla osób niepełnosprawnych, podróżujących z dzieckiem w wózku, ciężkim bagażem czy rowerem. Do budowy przejścia zostanie wykorzystane 1090 m3 betonu oraz 200 ton stali zbrojeniowej. Na stacji powstanie również nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania, które umożliwi kolejarzom zdalne kierowanie ruchem pociągów na ponad 40 km odcinku od Zielonki do Łochowa.

Nowe perony budowane są również w: Zielonce Bankowej, Warszawie Mokrym Ługu, Zagościńcu, Dobczynie, Klembowie, Jasienicy Mazowieckiej, Chrzęstnym, Mokrej Wsi, Szewnicy, Urlach i Barchowie. Wszystkie stacje i przystanki będą wyposażone w megafony i system wyświetlaczy informujących o odjazdach i przyjazdach pociągów. Ponadto w kilku lokalizacjach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania dróg z linią kolejową, np. w Urlach – wiadukt, w Szewnicy – tunel drogowo-pieszy. Montowane są nowe podkłady i szyny oraz ustawiane komplety słupów trakcyjnych. Do tej pory wymieniono 85 tys. podkładów, ułożono 100 km szyn oraz rozwieszono sieć trakcyjną na odcinku 46 km. Wzdłuż trasy, w miejscach ustalonych na podstawie badań akustycznych, instalowane są ekrany akustyczne.

Realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. modernizacja linii z Warszawy Rembertowa do Tłuszcza (Sadownego) to jedno z najważniejszych zadań inwestycyjnych na polskich torach. Linia E 75 stanowi część europejskiego korytarza transportowego zdefiniowanego jako Kolej bałtycka (Rail Baltica) i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Inwestycja w liczbach:

  • 66,4 km zmodernizowanej linii kolejowej
  • 183 km nowej sieci trakcyjnej
  • 60 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia dla zwierząt
  • 30 wyremontowanych przejazdów kolejowych
  • 15 odnowionych przystanków
  • 4 zmodernizowane stacje
  • 160 km/h – docelowa prędkość pociągów pasażerskich
  • 120 km/h – docelowa prędkość pociągów towarowych


Całkowity koszt projektu: 2 004 147 478,25 zł

Wysokość dofinansowania UE: 1 447 038 804,60 zł


Projekt pn. ,,Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka Tłuszcz(Sadowne)" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.  + 48 883 354 177
e-mail: maciej.dutkiewicz@plk-sa.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Nowa Rail Baltica za ponad 2 mld złotych

Pobierz

Kolej na Wschód - prezentacja

Pobierz
udostępnij drukuj