26.05.2011

Modernizacje, odtworzenia i nowa linia kolejowa w Świętokrzyskiem

W województwie świętokrzyskim nie ma wyłączania linii ze względów technicznych. Jest szansa na budowę łącznicy Czarnca – Włoszczowa.

Kolejna konferencja Zbigniewa Szafrańskiego prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 25 maja w Kielcach, dotyczyła – podobnie jak poprzednie trzynaście spotkań z marszałkami i przedstawicielami województw – omówienia infrastruktury i możliwości włączenia do kolejnej perspektywy finansowej RPO projektów związanych z drogą kolejową.

Jeśli kolej - która według ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ma być istotnym elementem systemu komunikacji w województwie - ma dobrze pełnić funkcje usługową, to PLK powinna otrzymać informacje, czy i jak będą wykorzystane linie w regionie. Czy do transportu towarowego, czy do pasażerskiego, który wymaga znacznie lepszych parametrów? – informował prezes PLK.

Dotychczas w RPO województwa świętokrzyskiego nie było ujętych zadań związanych z infrastruktura kolejową. Może się to jednak zmienić. Mamy deklaracje marszałka województwa, że jest gotów współfinansować budowę pięciokilometrowej łącznicy Czarnca – Włoszczowa. – pozytywnie oceniał sytuację Zbigniew Szafrański. Powstanie nowej linii, łączącej z CMK, potrwa nie mniej niż dwa lata, a czas realizacji zależy nie tylko od PLK, ale także od urzędów województwa i ich sprawnej realizacji procedur formalnoprawnych towarzyszących przedsięwzięciu.

Na terenie województwa nie ma zagrożenia, że linie będą zamykane z przyczyn technicznych. Najważniejszy kierunek to trasa: Skarżysko Kamienna - Radom -Warszawa. PLK przygotowuje dokumentację modernizacji na cala trasę. Odcinek Kielce – Radom miałby przywróconą prędkość konstrukcyjną 100 – 120 km/h, natomiast od Radomia do Warszawy przewidziana jest prędkość 160 km/h. Chcemy prace na trasie od Radomia do Skarżyska Kamiennej, w miejscach najsłabszych, rozpocząć jeszcze w 2011 r. wykorzystując oszczędności powstałe przy przetargach.- mówił Zbigniew Szafrański. Prezes sygnalizował również, ze rozpoczęcie prac przyniesie czasowe utrudnienia przejazdu.

Istotna dla regionu linia z Kielc w stronę Krakowa jest w dobrym stanie, w tym roku zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości spowodowane zeszłorocznym podmyciem toru.

Odżywać zaczyna kierunek od Skarżyska, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Sandomierza. W polaczeniu z projektami realizowanymi w województwie podkarpackim powstaje sprawne polaczenie od Rzeszowa przez Sandomierz, Skarżysko Kamienną do Warszawy. Jest szansa, że w 2013 r. będzie można korzystać z połączenia i wrócą pociągi do Sandomierza.

W trakcie dyskusji omawiano m.in. zagadnienia finansowania infrastruktury kolejowej, poprawiania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, połączenia do CMK oraz do planowanej linii kolei dużych prędkości. Prezes PLK apelował, aby informacja o modernizowaniu dróg z przejazdami kolejowo- drogowymi, pojawiała się nie w momencie realizacji prac lecz z wyprzedzeniem, by i PLK mogła efektywnie do nich się włączyć.

Świętokrzyskiemu spotkaniu towarzyszyła konferencja prasowa prezesa PLK.

 

Mirosław Siemieniec

Rzecznik prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Prezentacja "Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa świętokrzyskiego"

Więcej w dziale: Cykl spotkań Prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z władzami samorządowymi


Galeria

udostępnij drukuj