27.06.2013

Malbork i Iława – modernizacja torów pełną parą

Linia Warszawa – Gdynia to największy projekt modernizacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Za półtora roku zakończą się prace budowlane. Pociągi po nowych torach pojadą nawet 160 km/h, a kierowcy i piesi skorzystają ze stu bezpiecznych skrzyżowań torów z drogami. Obecnie prace budowlane prowadzone są niemal na całej trasie w okolicach Iławy i Malborka.

Na stacji Szymankowo, która należy do Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym w Malborku trwa obecnie budowa dwóch nowych torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W Kałdowie i Stogach Malborskich powstają nowe perony. Szeroko zakrojone roboty prowadzone są obecnie  na stacji Malbork, gdzie oprócz robót torowych budowane są również urządzenia energetyki i automatyki w modernizowanej nastawni. Trwają tu prace przy wiadukcie nad ul. Parkową oraz wiadukcie w ciągu drogi łączącej Susz z Malborkiem. Na torach między Prabutami i Mleczewem zakończyła się budowa wiaduktu drogowego w miejscowości Sadłuki. Obecnie trwają odbiory techniczne tego obiektu. Kontynuowane są również prace budowlane przy wiadukcie kolejowym w Mikołajkach Pomorskich. Na samej stacji Prabuty prowadzone są roboty torowe, budowa przejść podziemnych, peronów oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. 

W ramach Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym w Iławie, na szlaku kolejowym Montowo – Zajączkowo Lubawskie zakończyła się przebudowa pięciokilometrowego odcinka drugiego toru  wraz z siecią trakcyjną i obiektami inżynieryjnymi. Ukończono również budowę dwóch wiaduktów drogowych. Na stacji Zajączkowo Lubawskie modernizowany jest już jeden peron, powstaje przejście podziemne pod torami oraz wiadukt kolejowy. Intensywne prace trwają na szlaku Rakowice – Iława Główna, gdzie na odcinku liczącym 9 km zakończono przebudowę drugiego toru z siecią trakcyjną. Obecnie na tym szlaku trwa przebudowa pierwszego toru wraz z budową dwóch przejść dla zwierząt oraz dwóch wiaduktów kolejowych. Na przystanku osobowym Smolniki oddano do użytku jeden peron a, prace modernizacyjne kontynuowane są na kolejnym peronie.
Na szeroko skalę prowadzone są prace na stacji Iława Główna. Zakończono tu przebudowę trzech torów wraz z siecią trakcyjną i rozjazdami oraz budowę wiaduktu drogowego. Stacja wyposażona zostanie w nastawnię, przy budowie której kontynuowane są obecnie prace.  
Modernizowany jest również szlak Iława – Ząbrowo, gdzie trwa budowa drugiego toru, przejść podziemnych oraz wiaduktu drogowego. Na stacjach Redaki i Susz zakończono przebudowę części torów wraz z peronami, trwają natomiast prace przy budowach przejść pod torami.

W sumie, w ramach modernizacji odcinka Malborskiego i Iławskiego  zaplanowano wymianę ponad 200 km torów. Przebudowanych, wyremontowanych lub wybudowanych na nowo zostanie ponad 200 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów kolejowych, 3 mosty drogowe, 25 wiaduktów kolejowych, 18 wiaduktów drogowych, 137 przepustów oraz 11 przejść pod torami tj. 8 przejść dla pieszych i 3 dla zwierząt. Projekt zakłada również budowę 220 urządzeń do odpłaszania zwierząt.

Prace prowadzone są w ramach dwóch kontraktów na roboty budowlane. Obie umowy opiewające na kwotę ponad półtora miliarda złotych współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej.

Całkowity koszt modernizacji linii przebiegającej przez Iławę i Malbork między stacją Montowo a Szymankowem to 2 226 261 754,58 złotych. Na podstawie umowy o dofinansowanie ze środków UE, podpisanej 29 czerwca 2012 maksymalna kwota wydatków współfinansowanych przez UE wynosi 1 428 789 454,52 zł. 

Zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych planowane jest na IV kwartał 2014 roku.


Pełna nazwa projektu:
POIiŚ 7.1-1.3 ,,Modernizacja linii kolejowej E 65/ C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - obszar LCS Iława, LCS Malbork’’ 

 


Zobacz fotogalerię



Informacje dla mediów
Maciej Dutkiewicz
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.22 47 336 40
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
 

Galeria

udostępnij drukuj