08.01.2016

Łatwiejsze planowanie prac na liniach kolejowych dzięki cyfrowym mapom PLK

Sprawniejsza wymiana informacji, szybsza analiza danych, lepsze planowanie prac – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały na potrzeby spółki cyfrową wersję map linii kolejowych. Wart ponad 6 mln zł projekt pozwolił zapisać tradycyjne, papierowe dokumenty w wersji elektronicznej.

Elektroniczna dokumentacja będzie wykorzystywana na potrzeby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Znacząco wspomoże realizację projektów z nowej perspektywy 2014-2020. Cyfrowe mapy pozwolą ponadto na łatwe porównanie oraz wizualizację zmian na trasach objętych modernizacją. Wersja elektroniczna to także sprawniejsza możliwość realizacji studiów wykonalności. Dokumenty będą również pomocne w planowaniu i realizacji prac utrzymaniowych. Pracownicy PLK będą mogli korzystać z danych zgromadzonych w bazie przez wykorzystywany w spółce System Informacji dla Linii Kolejowych (SILK).  

Dzięki stworzeniu wspólnej, dostępnej w jednym miejscu bazy elektronicznej, potrzebne w pracy spółki informacje będą przekazane szybko i sprawnie. Pracownicy zyskają dostęp do centralnej bazy danych, w której każdą mapę lub dokument w wersji cyfrowej, można wyszukać po numerze linii kolejowej i zakresie jej kilometrażu. Takie rozwiązanie zapewnia możliwość szybkiej analizy danych, ułatwia projektowanie nowych linii a także lepsze umożliwia planowanie prac modernizacyjnych i utrzymaniowych.

Elektroniczna wersja obejmuje m.in. mapy sytuacyjno–wysokościowe ukazujące linie kolejowe oraz istniejącą wokół nich zabudowę z lotu ptaka. Zawiera też tzw. profile podłużne linii kolejowych, czyli obraz geometrii toru z zaznaczoną infrastrukturą (m.in. mosty, wiadukty, przejazdy czy sygnalizatory). 

Projekt cyfryzacji map został podzielony na pięć części. Cztery dotyczą cyfryzacji dokumentów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i obejmują obszar działania wszystkich zakładów linii kolejowych. Piąta część projektu dotyczy dokumentów spoza PLK, które również dotyczą terenów kolejowych. 

Wart 6 mln zł projekt zakończył się w grudniu 2015 r. Na zlecenie PLK nad wersjami elektronicznymi pracowały Konsorcjum: Geomar S.A. i Fotokart Sp. z o.o., MGGP Aero Sp. z o.o. Tarnów, MGGP S.A. Tarnów i Fonbud S.A. - Spółka komandytowa Wrocław.




Kontakt dla mediów:

Joanna Kubiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 22 473 30 02

Galeria

Pliki do pobrania

Łatwiejsze planowanie prac na liniach kolejowych dzięki ...

Pobierz
udostępnij drukuj