22.02.2014

Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu

(Zakończona pomyślnie o godz. 2.00 w niedzielę 23 lutego)

W sobotę 22 lutego rozpoczął się demontaż drugiego stalowego przęsła nurtowego mostu na Odrze na łączącego dzielnice Popowice z Osobowicami. To kolejny etap modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania. Zmieniają się tory, obiekty inżynieryjne, perony i przejazdy kolejowe. Efektem prac będzie szybsza podróż i lepsza obsługa pasażerów. 

Trwa modernizacja odrzańskiego mostu W weekend  22-23 lutego zaplanowano demontaż 200 tonowego przęsła mostowego, w jednym z dwóch torów. Akcja na Odrze uzależniona jest jednak od panujących warunków atmosferycznych. – Jeśli pogoda dopisze, w sobotę rozpoczniemy demontaż drugiego przęsła. Warunki pogodowe muszą być jednak na tyle dobre, by utrzymać na rzece barkę, która będzie podtrzymywać zdejmowaną konstrukcję – zaznacza Jarosław Szczepaniak, kierownik kontraktu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice zostanie z jednej strony umocowana na barce i przetransportowana przez Odrę. Operacja wodno-lądowa potrwa dobę. Podobna akcja miała miejsce w grudniu 2012 r., kiedy to demontowano przęsło w drugim torze. Pierwsze nowe przęsło połączyło Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po wykonaniu pozostałych prac odbudowana „część” mostu przejęła ruch pociągów. 

Nową przeprawę, w miejscu demontowanego przęsła, stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Prace przygotowawcze do rozpoczęcia montażu nowej przeprawy rozpoczną się w marcu. Cały most powinien być gotowy w lipcu 2014 r. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł. 

Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Ponadto linia kolejowa będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz urządzenia kontroli stanów awaryjnych taboru kolejowego. Na trasie powstają nowe przejścia podziemne, perony wyposażone w windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz systemy informacyjne dla podróżnych.

Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się i zajmie około 1 h 40 min.

Inwestycję pn. „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” realizuje Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacowany koszt całkowity przedsięwzięcia to 1 mld 522 mln PLN. Zakończenie projektu przewidziane jest w 2015 roku.


Informacje dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694480239


Projekt i publikacja współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria

Pliki do pobrania

Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu

Pobierz
udostępnij drukuj