Na zdjęciu widoczni: Jarosław Wijatkowski - prezes Kapsch sp. z o.o.; Zbigniew Szafrański - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Marek Pawlik - wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
06.04.2011

GSM-R w Polsce staje się faktem

 

 

5 kwietnia 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm Kapsch Sp. z o.o., Kapsch CarrierCom AG na kwotę 36 209 778,52 PLN netto (44 538 027,58 PLN brutto) w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30 Etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna”.

Przedmiotem zamówienia na dostawę, wybudowanie i wdrożenie systemu GSM-R jest zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie, uruchomienie oraz skonfigurowanie funkcjonalne i przetestowanie infrastruktury ERTMS/GSM-R dla potrzeb radiołączności kolejowej i systemu ERTMS/ETCS poziom 2.

W ramach projektu powstanie centralna część systemu składająca się z dwóch jednostek: podstawowej w Warszawie i rezerwowej w Poznaniu (z uwagi na konieczność zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa niż w przypadku tradycyjnego GSM), zapewniających obsługę połączeń głosowych, transmisję danych (GPRS) oraz sms-ów. System ten jest przewidziany dla obsługi sieci GSM-R w całym kraju. Lokalnym elementem systemu, objętym niniejszym postępowaniem będzie podsystem radiowy składający się ze sterownika stacji bazowej (przewidzianego do instalacji we Wrocławiu) oraz kilkunastu stacji bazowych na odcinku 84 km linii kolejowej E 30 Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. Ich głównym zadaniem będzie uzyskanie właściwego pokrycia sygnałem radiowym terenu wzdłuż linii kolejowej, niezbędnego dla świadczenia usług głosowych i transmisji danych dla potrzeb ETCS (umowa na pilotażowe wdrożenie ETCS poziom 2 na tym odcinku linii E 30 została zawarta 13 maja 2010 roku z Bombardier Transportation).

 

Zadanie będzie realizowane w trzech etapach:

1. Etap 1 przewiduje zaprojektowanie, dostawę, budowę, instalację i uruchomienie infrastruktury sieci ERTMS/GSM-R, zapewniającej wymagane w specyfikacji EIRENE pokrycie radiowe wraz z wymaganą funkcjonalnością dla fragmentu linii kolejowej E30, stanowiącego odcinek III Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego, od stacji Legnica do granicy państwa (Bielawa Dolna) oraz szkolenie personelu wskazanego przez zamawiającego.

2. Etap 2 to testy funkcjonalne dostarczonej w etapie I infrastruktury sieci ERTMS/GSM-R.

3. Etap 3 obejmuje testowanie funkcjonalności eksploatacyjnej systemu ERTMS, utrzymanie, administrowanie i zarządzanie systemem GSM-R oraz cykliczne testowanie (pomiary przy pomocy dostarczonego systemu monitorowania jakości transmisji danych) interfejsów GSM-R/ETCS.

Odcinek wdrożeniowy jest linią dwutorową zelektryfikowaną, obejmującą fragmenty następujących linii o znaczeniu państwowym: nr 275 na odcinku Legnica – Miłkowice, nr 282 na odcinku Miłkowice – Węgliniec i nr 295 na odcinku Węgliniec – Bielawa Dolna. Maksymalna prędkość pociągów na odcinku wdrożeniowym wynosi odpowiednio: dla osobowych 160 km/h, a dla towarowych 120 km/h.

Głównymi celami, z punktu widzenia strategii wdrażania sieci ERTMS/GSM-R w Polsce poprzez realizację projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” jest:

1. Wybudowanie docelowej Infrastruktury ERTMS/GSM-R dla przyszłej sieci GSM-R, która charakteryzowałaby sie wysokimi parametrami niezawodnościowymi (np. redundancja central MSC) oraz niezbędnymi funkcjonalnościami,

2. Wybudowanie Infrastruktury GSM-R na odcinku wdrożeniowym o zapewniającej odpowiednią jakość transmisji dla systemu ERTMS/ETCS poziom 2 (odpowiedni poziom sygnału radiowego, nakładające się strefy pokrycia komórek).

3. Zdobycie doświadczeń w budowie i eksploatacji systemu GSM-R, w szczególności w zakresie świadczenia usług na potrzeby radiołączności pociągowej GSM-R i systemu ETCS 2.

 

Wykonawca, czyli konsorcjum firm: Kapsch Sp. z o.o., Kapsch CarrierCom będzie miał 1080 dni od momentu podpisania umowy na realizację zadania.

Firma Kapsch jest integratorem i producentem systemów teleinformatycznych, rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i infrastruktury sieciowej, usług profesjonalnego wsparcia IT, a także systemów bezpieczeństwa budynkowego. Należy do europejskiej Grupy Kapsch AG z siedzibą w Wiedniu, oferującej kompleksowe rozwiązania komunikacyjne dla przedsiębiorstw, instytucji oraz operatorów telekomunikacyjnych, a także rozwiązania z zakresu telematyki dla operatorów autostrad.

 

Zadanie jest realizowane w ramach projektu pod nazwą "Modernizacja linii Kolejowej E 30, Etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna, znajduje się na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pod pozycją 7.1 - 15.1.

 


Informacje dla mediów:

Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 321 47

 

www.pois.gov.pl

 

Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Galeria

udostępnij drukuj