23.09.2015

Grupa PKP o wielkim programie inwestycyjnym – debata na Targach TRAKO

Modernizowane linie kolejowe i dworce oraz nowoczesny tabor – to główne efekty inwestycji realizowanych w ostatnich latach przez Grupę PKP przy wsparciu środków z UE. O zakończonych, realizowanych obecnie i planowanych na kolejną unijną perspektywę projektach opowiadali przedstawiciele spółek Grupy podczas trwających w Gdańsku Targów TRAKO.

Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO organizowane są już po raz jedenasty. I tym razem nie mogło zabraknąć na nich Grupy PKP. Uczestnicy Tragów mogli nie tylko odwiedzić stoiska poszczególnych spółek w gdańskim Amber Expo, ale również wziąć udział w dzisiejszej debacie Grupy PKP: „Wzrost wykorzystywania poziomu środków unijnych - katalizatorem zmian polskich kolei”. O zwiększonej absorbcji unijnych funduszy w poszczególnych spółkach opowiadali: Jakub Karnowski – prezes PKP S.A., Adam Purwin – prezes PKP Cargo, Piotr Rybotycki – członek zarządu PKP Intercity oraz Marcin Mochocki – członek zarządu PKP PLK.

- Już teraz możemy powiedzieć, że przez ponad 3 lata zlikwidowaliśmy na kolei zapóźnienia, które nawarstwiały się przez dziesięciolecia. Tworzymy zupełnie nową jakość – na niespotykaną dotąd skalę modernizujemy linie kolejowe, tabor i dworce. Skalę inwestycji wyraźnie widać jeśli spojrzymy na lata poprzednie. Od 2001 do 2011 roku Grupa PKP przeznaczyła na nie 28 mld zł. Tymczasem w latach 2012-2015 zostanie wydane na ten cel ponad 30 mld zł. Dzięki ogromnym pieniądzom, których dużą część stanowią środki UE, zmieniamy cały polski system kolejowy. Realizowane przez Grupę PKP inwestycje oznaczają bowiem poprawę warunków pracy dla wszystkich przewoźników – mówi Jakub Karnowski, prezes PKP S.A.

Miliardowe inwestycje na kolei pozwoliły na znaczne skrócenie czasów przejazdu na głównych trasach oraz na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Głównymi beneficjentami tych zmian są pasażerowie, którzy podróżują nowoczesnymi pociągami w komfortowych warunkach. To efekt programu inwestycyjnego PKP Intercity, dla którego wsparcie również stanowią środki unijne. Już teraz podróżni mogą korzystać z pociągów Pendolino, kursujących w barwach przewoźnika. Od grudnia na polskich torach pojawiać się będą kolejne nowoczesne składy mogące kursować z prędkością 160 km/h, których zakup był możliwy także dzięki unijnemu wsparciu.

- Obecnie realizujemy największy w historii PKP Intercity program odnowy taboru. Tylko do końca 2015 roku wydamy ponad 5,5 mld zł brutto. W efekcie, większość naszych zasobów będzie nowa i zmodernizowana. Program obejmuje swoim zasięgiem praktycznie wszystkie najważniejsze trasy kolejowe kraju – mówi Piotr Rybotycki, członek zarządu ds. operacyjnych w PKP Intercity.

PKP Intercity to nie jedyny przewoźnik w Grupie PKP, który podnosi jakość usług. Podobne zmiany zachodzą również w PKP Cargo, które dzięki inwestycjom, działaniom restrukturyzacyjnym i zagranicznej ekspansji umacnia swoją pozycję na międzynarodowym rynku przewozów towarowych.

- PKP CARGO przeprowadza ofensywę inwestycyjną. Korzystamy że środków unijnych, rozbudowując nasz tabor do przewozów intermodalnych, najbardziej perspektywicznego segmentu rynku. Pozyskaliśmy dofinansowanie na zakup platform do przewozu kontenerów. Środki unijne przeznaczyliśmy także na budowę nowoczesnego centrum logistycznego w Poznaniu – Franowie. To doskonałe uzupełnienie naszych innych działań: zakupu czeskiego przewoźnika AWT za ponad 100 mln euro czy zakup 15 lokomotyw wielosystemowych do przewozów międzynarodowych za 75 mln euro – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo.

Rekordowe inwestycje realizują również PKP Polskie Linie Kolejowe. Tylko w ubiegłym roku zarządca infrastruktury przeznaczył na ten cel ponad 7 mld zł oraz planuje wydać kolejne 8,5 mld zł w tym roku. Znacznej części projektów nie udałoby się zrealizować bez unijnego wsparcia.

- Polskie Linie Kolejowe są dobrze przygotowane do absorbcji środków unijnych, skorzystaliśmy z doświadczeń poprzedniej perspektywy. Efektem naszych przygotowań jest Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych, dzięki której nadrobimy sięgające wielu dekad zaległości i zagwarantujemy dynamiczny rozwój transportu kolejowego. PLK ma trzy filary rozwoju infrastruktury: dokończenie modernizacji linii dla ruchu pasażerskiego, który łączy największe miasta; rozwój infrastruktury dla transportu aglomeracyjnego, nakierowanej na węzły kolejowe: Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Poznań, Wrocław oraz transport towarowy, czyli usprawnienie głównych linii: magistrali węglowej, Nadodrzanki, linii na Śląsku i dostępu do portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu ds. inwestycji w PKP PLK.

W kończącej się perspektywie unijnej Grupa PKP wykorzystała 99% środków. Tak wysoki wynik potwierdza efektywność działań podejmowanych przez spółki Grupy oraz obrazuje nowe podejście do inwestycji – wysokie wymogi jakości, nowe procedury przetargowe czy odpowiednie narzędzia finansowe. Wszystkie podjęte w tym kierunku inicjatywy z pewnością przełożą się na realizację inwestycji w nowej perspektywie unijnej. Polska kolej ma otrzymać aż 67 mld zł.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239

Galeria

Pliki do pobrania

Grupa PKP o wielkim programie inwestycyjnym – debata na ...

Pobierz
udostępnij drukuj