29.06.2016

Do Zakopanego i Skawiny już z nowego peronu Kraków Krzemionki

Prace przy łącznicy, zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., utrzymują dobre tempo. Dla pasażerów przygotowano już nowy peron Kraków Krzemionki i wznowienie bezpośrednich połączeń do Skawiny i Zakopanego. Wygodniej będzie na krakowskich ulicach – jeszcze przed ŚDM wróci ruch samochodowy w obrębie skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Śląskich.

Kolejny etap największej w Krakowie inwestycji kolejowej, budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, to przywrócenie bezpośrednich połączeń w stronę Skawiny i Zakopanego oraz usprawnienie ruchu drogowego. 

Od wakacji (24 czerwca) bezpośrednie pociągi z Krakowa Płaszowa w kierunku Oświęcimia, Skawiny oraz Zakopanego zatrzymują się też na nowym przystanku Kraków Krzemionki przy placu Przystanek. To efekt zakończonej przebudowy linii kolejowej nr 94 – wymiany torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przejazd pociągów jest teraz sprawniejszy i bezpieczniejszy. Nowy peron przystanku Kraków Krzemionki jest oznakowany oraz wyposażony w oświetlenie i tablice informacyjne. Po wybudowaniu i uruchomieniu łącznicy pociągi do Zakopanego pojadą bezpośrednio estakadą, a obecny przystanek będzie obsługiwał składy od strony Krakowa Płaszowa.

Wybudowano już pierwszą część przejścia podziemnego do przystanku Kraków Krzemionki, który powstanie na łącznicy (przy linii nr 624). Tunel 25 m będzie wyposażony w funkcjonalne oświetlenie oraz monitoring.


Kraków Zabłocie 

Planowo postępuje również budowa przystanku Kraków Zabłocie. Na terenie obiektu widać już m.in. szyb windy północnego peronu, fundamenty schodów i filary płyty peronowej, która usytuowana jest nad halą przystanku. Zmienia się także otoczenie – budowany jest układ drogowy łączący ul. Zabłocie z ul. Lipową. Mieszkańcy Zabłocia jeszcze przed ŚDM będą mieli zapewnione przejście modernizowanym przejściem podziemnym, łączącym ul. Kącik z ul. Lipową. Tunel, ze względu na nowe tory łącznicy, jest dłuższy o 16 metrów.


Filary pod tory
 

Wykonawca non stop prowadzi budowę 30 podpór łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Już stanęły 23 filary. Na wysokości kilkunastu metrów trwa teraz montaż stalowych elementów estakady. W lipcu, jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży, powstaną kolejne 4 podpory.

Na ŚDM, by zapewnić sprawną komunikację, zostanie przywrócony ruch w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich. 

Bieżące informacje z placu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki oraz plany i organizacja ruchu znajdują się na stronie internetowej: www.zablocie-krzemionki.pl. 


Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” ubiega się o finansowanie
przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wartość robót to 257 978 744,89 PLN (brutto).
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
wykona konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).



Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół rzecznika prasowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
dorota.szalacha@plk-sa.pl
tel. 694 480 153

Galeria

Pliki do pobrania

Do Zakopanego i Skawiny już z nowego peronu Kraków ...

Pobierz
udostępnij drukuj