18.12.2012

Budowa dworca Łódź Fabryczna

Żurawie gąsienicowe z chwytakami, ważącymi 100 ton i dźwigi gąsienicowe z 30-metrowymi wysięgnikami posłużą grupie ponad 40 specjalistów do wykonania ścian szczelinowych – kolejnego, zasadniczego etapu budowy dworca Łódź Fabryczna. Ta część prac potrwa około 8 miesięcy.

To będzie najnowocześniejszy dworzec w Polsce. Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna usprawni nie tylko ruch kolejowy ale pozwoli również na sprawne przesiadki z tramwajów czy autobusów do pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Hala dworca znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery perony i osiem torów. Projekt zakłada również budowę tuneli wybiegających w stronę wschodnią do stacji Łódź Widzew. Nowy budynek dworca będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości.

Dworzec Łódź Fabryczna będzie częścią nowego systemu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie bezpośrednio z dworca będą mogli przesiąść się do miejskich  autobusów i tramwajów, do autobusów podmiejskich oraz samochodów, które będzie można zostawić na trzykondygnacyjnym podziemnym parkingu. Będzie również specjalne miejsce na rowery. Pod ziemią, 8 metrów poniżej poziomu ulic znajdować się będą stanowiska dla autobusów podmiejskich i dalekobieżnych. Budowa nowego dworca jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miasto Łódź i PKP S.A.  Inwestycja powstaje przy wsparciu Unii Europejskiej.  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na inwestycję przeznaczają - 1,288 mld zł, samorząd Łodzi - 412,9 mln zł, a PKP S.A. - 57,5 mln zł. W sumie wartość inwestycji to ponad 1,75 mld zł brutto.

Plac budowy nowego dworca jest już przygotowany do rozpoczęcia kolejnych części inwestycji. Od września wykonano wykop, wokół którego powstaną mury przyszłego dworca. Ma on blisko 500 metrów długości, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. W kolejnym etapie budowniczy będą stawiać ściany szczelinowe na przygotowanych wcześniej wykopach.

  • Pierwszym etapem robót związanych z budową ścian szczelinowych jest  budowa murków prowadzących o wysokości 1,5 metra. Staną one na całej długości placu budowy. Dzięki nim szczeliniarka robiąc wykop stabilnie drąży wykop w pionie.
  • Następnie specjalne wgłębiarki rozpoczną drążenie ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i szerokości 1,5 metra.
  • Dla zabezpieczenia rowu przed zapadaniem wykop zostanie wypełniony bentonitem – odmianą iłu, zmieszanego z wodą. Maszyny wydrążą około 200 sekcji (wykopów) ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i 250 pojedynczych wykopów, w których powstaną tzw. barety sięgające 30-40 metrów pod powierzchnię ziemi. Barety będą pełniły funkcję podtrzymującą cały strop.
  • Szczeliny zostaną uzbrojone w jeden, dwa lub trzy stalowe szkielety.
  • Do każdego wykopu zostanie wprowadzony beton, który od dna wyprze bentonit. Materiał zostanie odprowadzony do wcześniej przygotowanych zbiorników. Następnie odpiaszczony i przeznaczony do ponownego użycia.
  • Szczeliny zostaną połączone i powstanie szeroka na 1,2 metra szczelna ściana otaczająca wykop.
  • Warstwa górna złożona ze szczelin zostanie pokryta prętami. Na to będzie wylany beton, który utworzy strop o grubości 160 cm.
  • Koparka wjedzie pod strop i wybierze ziemię, tworząc miejsce dla podziemnej budowli.


W trakcie prac przy budowie stacji zostanie wywiezione 1,5 mln m3 ziemi. Wykonawca wykorzysta ok. 70 tys. m3  betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia. Prace potrwają około 8 miesięcy. Będą przerywane, jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza.

Zaletą metody ścian szczelinowych jest skrócenie czasu trwania inwestycji oraz obniżenie jej kosztów. Jeden element szczelinowy spełnia kilka funkcji – jest fundamentem, ścianą i wodoszczelnym izolatorem, który zabezpiecza konstrukcję przed wpływem wód gruntowych. Budowla dzięki metodzie szczelinowej  zyskuje na bezpieczeństwie – konstrukcja zbudowana w  metodą ścian szczelinowych staje się niezwykle stabilna. Przy tworzeniu ścian szczelinowych nie osuwa się grunt, redukowane są siły działające na ściany. Zastosowana technologia sprawi, że konstrukcja dworca będzie bardzo stabilna. Metoda szczelinowa pozwala na prace obok gęstej zabudowy w sąsiedztwie dworca bez ryzyka naruszenia konstrukcji okolicznych budynków.

Nowy, podziemny dworzec kolejowy ma być gotowy do końca lutego 2015 roku.

 

Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu „Modernizacja  linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II Lot B- odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów  oraz obsługi podróżnych”
Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Kontakt dla mediów:
                                                                                  Maciej Dutkiewicz
                                                                                  Rzecznik Prasowy
                                                                                  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
                                                                                  Centrum Realizacji Inwestycji
                                                                                  tel. + 48 22 47 336 40
                                                                                  e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl

 

Zobacz prezentację

Zobacz prezentację w formacie flash

Galeria

udostępnij drukuj