19.09.2014

4 mld zł na modernizację sieci kolejowej na Śląsku

Krótsza o 1,5 godziny podróż ze Śląska do Wielkopolski i sprawniejszy przewóz towarów, to efekt inwestycji na Śląsku realizowanych za blisko 4 mld zł. Prace Polskich Linii Kolejowych poprawiają stan blisko 500 km torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem. Zmienia się wizerunek i jakość obsługi pasażerów na peronach.

Szybszą podróż między Katowicami a Poznaniem, wygodne i funkcjonalne perony oraz wyższy poziom bezpieczeństwa na kluczowej trasie łączącej Śląsk z Wielkopolską zapewni rewitalizacja odcinków dwóch linii kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprawiają tory na linii  143 na odcinku Kalety – Kluczbork oraz na linii 272 na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów. Prace obejmują również naprawę przejazdów kolejowo-drogowych, urządzeń sterowania ruchem, rozjazdów oraz obiektów inżynieryjnych. 

Rewitalizacja linii kolejowej nr 143 i 272 na w/w odcinkach jest częścią większego zadania, polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice – Poznań. Obejmuje ono również prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń.  

Po zakończeniu wszystkich robót w 2015 r. czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny, z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut. 


Szybszy transport towarów 

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku zakładają także sprawniejszy transport towarów. W połowie maja zakończyła się rewitalizacja dwóch z czterech linii kolejowych na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Są one wykorzystywane głównie do transportu towarów. PLK przywróciły na nich prędkość rozkładową. 

Aktualnie trwają prace na pozostałych dwóch liniach kolejowych między Zawierciem a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami. Modernizowana trasa pełni bardzo ważną funkcję komunikacyjną w regionie. Pozwala na wjazd do Katowic pociągów regionalnych i pośpiesznych z Częstochowy i Warszaw a także jest kolejową obwodnicą towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Jej remont usprawni połączenie między województwem Śląskim a centralną i północną Polską.

Rewitalizowana jest również trasa Ruda Śląska Chebzie – Zabrze oraz Mysłowice – Sosnowiec Jęzor. Przebudowa peronów na stacjach Ruda Śląska Chebzie i Ruda Śląska poprawi obsługę podróżnych. Odnawiane są tam wiaty, montowane ławki i tablice informacyjne.

W październiku rozpocznie się rewitalizacja 30 km linii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Wykonawca odnowi perony i tory, co znacznie poprawi komfort podróży. Inwestycja pozwoli na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 24 przejazdach oprócz remontu nawierzchni i montażu nowego oświetlenia zaplanowano instalację urządzeń sygnalizacji lub rogatek. Prace zakończą się w drugiej połowie 2015 roku. Podróż z Rybnika do Chałupek potrwa wtedy ok. 40 minut. 


Wielki zakres inwestycji

Zadania realizowane na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. polegają przede wszystkim na rewitalizacji, czyli przywróceniu parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji. Jest to najszybsza metoda usprawnienia ruchu kolejowego, która umożliwia likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia ruchu. 

Działania zarządcy infrastruktury na Śląsku są częścią największego programu inwestycyjnego w historii polskich kolei, którego skutki odczują mieszkańcy całego kraju. Tylko w 2014 roku na zadania takie jak rewitalizacje i modernizacje zostanie przeznaczonych ponad 7 miliardów złotych. Podobny poziom wydatków, dzięki którym wzrośnie sprawność i wydajność polskiego systemu transportowego będzie utrzymany w kolejnych latach. 

 


Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 239
rzecznik@plk-sa.pl

Galeria

Pliki do pobrania

4 mld zł na modernizację sieci kolejowej na Śląsku

Pobierz
udostępnij drukuj