06.05.2016

1,2 mld zł na zmiany kolei na Podkarpaciu

Blisko 1,2 mld zł przeznaczą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na inwestycje w województwie podkarpackim w latach 2016-2023. Podróżni wygodniej pojadą m.in. pomiędzy Rzeszowem a Ocicami, na trasie Dębica – Padew, Boguchwała – Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Odnowiona będzie stacja w Rzeszowie, który zyska nowe, dogodne połączenie kolejowe z lotniskiem w Jesionce. 

Prace PLK umożliwiają rozwój kolei aglomeracyjnej, wpływają na szybkie i komfortowe połączenia regionalne i dalekobieżne. W latach 2007-2015 PLK przeznaczyły już na inwestycje na Podkarpaciu 2,4 mld zł. 

Jedną z największych i najważniejszych inwestycji na Podkarpaciu jest modernizacja linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów. Od grudnia 2015 r. czas przejazdu skrócił się o ponad godzinę, na trasie kursują już pociągi Pendolino, podróżni mogą korzystać z nowych peronów z wiatami i systemem informacji pasażerskiej. W latach 2016-2017 zarządca infrastruktury planuje dokończyć modernizację E30 na odcinku Ropczyce – Sędziszów. W ramach inwestycji wartej ponad 500 mln zł, PLK wyremontują tory, przebudują stacje, a także wybudują nowe obiekty inżynieryjne. Po modernizacji zwiększy się bezpieczeństwo, a pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co wpłynie na dalsze skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Rzeszowem a Krakowem. Kolejnym etapem prac na E 30 będzie rewitalizacja odcinka Przeworsk- granica państwa zaplanowana do 2023 roku.  


Podkarpackie RPO

Jednym ze strategicznych przedsięwzięć kolejowych w ramach RPO jest rewitalizacja linii 25 na odcinku Padew-Mielec-Dębica. Jej realizację przewidziano na lata 2017 - 2020. Nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych stworzy elektryfikacja linii 71 na całym 67 km odcinku Rzeszów – Ocice, której zakończenie planowane jest w 2020 r. Ważnymi inwestycjami RPO, jest dokończenie rewitalizacji linii nr 108 na odcinkach Jasło-Nowosielce i Sanok – Nowy Zagórz oraz linii nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec. 


Inwestycje z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 

Celem programu jest stworzenie spójnych połączeń pomiędzy regionami. Wśród planowanych inwestycji są: modernizacja i elektryfikacja odcinka Lublin – Stalowa Wola, na które PLK ogłosiły już przetarg oraz prace na linii Stalowa Wola - Tarnobrzeg/Sandomierz/Ocice/Padew.

Efektem prac będzie szybsza jazda - skrócenie czasu przejazdu, poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżnych oraz stworzenie spójnych połączeń pomiędzy regionami Polski. 


Sprawna kolej aglomeracyjna i modernizacja stacji Rzeszów 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego i Miastem Rzeszów planują budowę nowej 5 km linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. W ramach inwestycji przebudowane zostaną przystanki na odcinkach Rzeszów-Strzyżów, Kolbuszowa–Rzeszów oraz Dębica-Rzeszów-Przemyśl. Wszystkie przystanki zyskają dogodne dojazdy i wygodne perony przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Obecnie inwestycja jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej.

PLK przygotowują się także do modernizacji stacji Rzeszów Główny. Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja zakłada nie tylko przebudowę torowisk i peronów na rzeszowskiej stacji, ale również przedłużenie przejścia podziemnego, które zostanie poszerzone i połączy dwie części miasta po obu stronach torów. PLK planuje także wybudować nowy przystanek kolejowy „Rzeszów Zachodni”. 


Zmodernizowana infrastruktura służy pasażerom 

W latach 2007-2015 PLK przeznaczyły na inwestycje na Podkarpaciu 2,4 mld zł. Oprócz modernizacji kluczowej dla Podkarpacia linii E30, w 2015 r. zakończyło się ważne przedsięwzięcie - modernizacja linii nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Ocice, która wpłynęła nie tylko na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale także usprawniła ruch między województwem świętokrzyskim a podkarpackim.

Poprawił się również standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach na trasach Rzeszów- Ocice, Kraków- Medyka czy Rzeszów-Jasło. Nowe perony zostały wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie oraz dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe  i urządzenia sterowania ruchem przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa. W ramach projektu poprawy dostępności kolejowej na Podkarpaciu przeprowadzona została m.in. przebudowa linii nr 108 Stróże – Krościenko.  

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239

Galeria

Pliki do pobrania

1,2 mld zł na zmiany kolei na Podkarpaciu

Pobierz
udostępnij drukuj