12.04.2017

PLK vs tekst DGP Zdążyć przed Pendolino

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zlikwidowały ponad 1500 przejazdów, a tylko w 2016 r. wzrósł poziom zabezpieczenia na 180 przejazdach. Na trasach zmodernizowanych przez PLK pociągi rozpędzają się do zaplanowanych prędkości. Gwarantują to odpowiedni stan toru, urządzenia sterowania ruchem oraz wybudowane, m.in. na CMK, wiadukty oraz przejazdy zabezpieczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dzięki modernizacjom linii pociągi zapewniają krótkie podróże, m.in. z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Katowic. Dzięki pracom zarządcy infrastruktury trasy wydłużono także do Kołobrzegu, Jeleniej Góry i Bielska Białej.

Skrócenie czasu przejazdu było możliwe dzięki budowie wiaduktów – szczególnie na trasie z Warszawy do Gdańska oraz zwiększeniu poziomu zabezpieczeń na przejazdach przez wprowadzenie sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz rogatek, a także likwidacji części przejazdów i budowie dróg dojazdowych do sąsiednich.

Kraków - Rzeszów – ograniczona liczba przejazdów

Nieprawdą jest, że na trasie z Krakowa do Rzeszowa występuje duże zagęszczenie przejazdów. Prawdą jest natomiast to, że trasa jest kompleksowo modernizowana. Przebudowano i zbudowano łącznie 94 wiadukty kolejowo - drogowe, a likwidacją objęto 49 przejazdów. Na trasie pozostanie tylko 15 przejazdów zabezpieczonych automatycznymi rogatkami i jeden przejazd kat. A obsługiwany przez dróżnika.

Podpisane umowy PLK - kolejne działania dla bezpieczeństwa

W najbliższych latach, dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego i modernizacji linii m.in. Lublin – Warszawa, Radom – Warszawa, Warszawa – Poznań, Lublin – Stalowa Wola, zwiększy się poziom bezpieczeństwa na kilkuset przejazdach. Powstaną bezkolizyjne przejazdy pod i nad torami.
Dodatkowo dla zwiększenia bezpieczeństwa PLK realizują projekt za 400 mln zł, który obejmie modernizację 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych w 16 województwach. Pięć przejazdów kolejowo – drogowych, m.in. w Warszawie Rembertów i Warszawie Wesołej oraz w Sulejówku zostanie zastąpionych wiaduktem i tunelami.

Dla bezpieczeństwa także kampania społeczna

Ze statystyk wynika, że w 98% przyczyną wypadków na przejazdach jest nieostrożność kierowców. Dlatego PLK od 12 lat prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny przejazd (www.bezpieczny–przejazd.pl). Działania, różne w formie i kierowane do różnych grup odbiorców, przypominają i uczą właściwego zachowania na przejazdach. Słusznie autor tekstu w Dzienniku Gazecie Prawnej podkreśla, że brak ostrożności kierowców – wjechanie na przejazd pomimo czerwonego światła było przyczyną wypadków samochodów z Pendolino.

Nieprawdą jest, że najczęściej dochodzi do zdarzeń na przejazdach kat. C.

Na przejazdach kat. C w 2016 r. było 20 wypadków z pojazdami. Na przejazdach pozostałych kategorii 153. Najliczniejszą kategorią są przejazdy kat. D i na nich jest najwięcej zdarzeń, głównie przez ignorowanie znaku „stop”. Dlatego z roku na rok PLK ograniczają liczbę tych skrzyżowań, natomiast zwiększa się liczba przejazdów zabezpieczonych sygnalizacją świetlną (analogicznie jak zabezpieczenie skrzyżowań drogowych) oraz przejazdów z rogatkami i wiaduktów. Od stycznia 2012 roku do grudnia 2016 roku na terenie Polski zmodernizowano w sumie 1742 przejazdy. Modernizacja obejmowała m.in. montaż dodatkowej sygnalizacji, rogatek i monitoringu.

Mniej o półtora tysiąca przejazdów

Prawdą jest, że w Polsce liczba przejazdów jest znaczna, dlatego PLK z roku na rok ograniczają ich liczbę. Od 2010 r. do 2016 r. liczba przejazdów zmniejszyła się o 1514. Tylko w 2016 r. zmniejszono liczbę przejazdów kat. D o 132. Wzrosła o 110 liczba przejazdów z rogatkami. Obecnie w porozumieniu z samorządami ograniczana jest liczba przejazdów na drogach niepublicznych. Pozostaną na nich jedynie przejazdy zabezpieczone.
Bezpieczeństwo wciąż pozostaje priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – w tym obszarze szczególne działania są i będą kontynuowane na przejazdach kolejowo - drogowych.

Mniej przejazdów budowa dróg dojazdowych do przejazdów kolejowo – drogowych o wyższym poziomie zabezpieczeń
Wyższy poziom zabezpieczeń - modernizacja przejazdów
Budowa skrzyżowań bezkolizyjnych – współpraca z samorządami
Lepsze oznakowanie i stan dróg dojazdowych – współpraca z zarządcami dróg
Promocja bezpieczeństwa - Kampania Bezpieczny przejazd

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
 rzecznik@plk-sa.pl
 tel. +48 694 480 239

Galeria

Pliki do pobrania

PLK vs tekst DGP Zdążyć przed Pendolino

Pobierz
udostępnij wyślij drukuj