29.06.2017

Dwa przetargi - 455 mln zł na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

40 przebudowanych i komfortowych stacji oraz przystanków, krótszy czas przejazdu, większa dostępność do kolei. Mieszkańcy Szczecina zyskają nowe możliwości podróży w całej metropolii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły dwa przetargi na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowych. 

Realizacja budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w pełni zintegruje transport publiczny, zarówno na terenie Szczecina, jak i okolicznych gmin usytuowanych w obrębie metropolii. Ten projekt to przede wszystkim wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy zyskają bardziej komfortowe warunki przejazdu. Pozwoli to na szerokie otwarcie możliwości rozwoju kolei w aglomeracji – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.


40 komfortowych stacji i przystanków 

Szczecin jest kolejnym miastem, w którym zwiększy się dostęp do kolei. W tej perspektywie projekty, związane z poprawą infrastruktury kolejowej w aglomeracjach i miastach, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu i Gorzowie Wielkopolskim – mówi Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Sprawny przejazd na terenie szczecińskiej metropolii oraz większy komfort pasażerów zapewni przebudowa 40 stacji i przystanków kolejowych. Wszystkie zostaną wyposażone w monitoring, elementy małej architektury i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na linii Gryfino – Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino.

Uwzględniono potrzebę budowy 9 nowych przystanków: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą oraz Szczecin Artyleryjska. Poza miastem rdzeniowym obszaru będą to przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.


Szybciej i bezpieczniej

Na wszystkich liniach zostaną zmodernizowane obiekty inżynieryjne, co znacznie poprawi ich przepustowość. PLK zwiększą również bezpieczeństwo w obrębie SKM. Powstanie lokalne centrum sterowania i modernizowane będą urządzenia sterowania ruchem. Na przejazdach kolejowo-drogowych zamontowane będą nowoczesne urządzenia zabezpieczenia i monitoring.

Budowa sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie większość linii kolejowych na terenie Szczecińskiego Okręgu Metropolitalnego. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351) oraz linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273),  Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) wraz z odcinkiem linii kolejowej do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów (nr 402 i 434) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406). 


Ogłoszone wczoraj (28.06.2017 r.) przetargi

  • „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351, Zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police” o wartości ok. 301 mln zł netto. 
  • „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej kolei metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. Zadanie B pn.” Modernizacja Wybranej Infrastruktury Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401”. Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 153 mln zł netto. 

Zadania te planowane są do dofinansowania z konkursu w ramach działania 5.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania unijnego stanowi 85 proc. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2022 r.

 


Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 22 473 30 02

Galeria

Pliki do pobrania

Dwa przetargi - 455 mln zł na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Pobierz
udostępnij wyślij drukuj