22.11.2016

CEF – nowa perspektywa też dla kolei międzyaglomeracyjnej w województwach mazowieckim i podlaskim

Wygodne i nowoczesne perony, krótszy czas podróży, większa liczba połączeń oraz poprawa bezpieczeństwa, to tylko niektóre z efektów planowanych inwestycji kolejowych w województwach mazowieckim i podlaskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały środki z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” na 17 projektów w całej Polsce. Dla województw mazowieckiego i podlaskiego niezwykle ważna będzie modernizacja odcinka linii E75 pomiędzy Warszawą Rembertowem a Białymstokiem. 

Nowy instrument finansowy CEF (z ang. Connecting Europe Facility) ma za zadanie wspierać budowę i modernizację infrastruktury związanej z transportem, energetyką i telekomunikacją w państwach Unii Europejskiej. Nadrzędnym celem, który przyświeca instrumentowi, jest integracja mieszkańców Europy poprzez tworzenie nowoczesnych sieci komunikacyjnych. Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych w I i II turze konkursu, przyznając tym samym Polsce dotacje o łącznej wysokości ponad 13. mld złotych. Dzięki temu zmodernizowanych zostanie prawie 1100 km linii kolejowych w 10 województwach, co wpłynie na poprawę ruchu aglomeracyjnego, międzyaglomeracyjnego i dostępu kolejowego do portów morskich. 

Linia kolejowa E 75 (Rail Baltica) ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i stanowi jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. 

Prace na modernizowanym odcinku linii zostały podzielone na kilka projektów. Jeden z nich, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, łączący Warszawę Rembertów i Sadowne jest w ostatniej fazie realizacji, a pasażerowie mogą już korzystać z pierwszych efektów prac. 

Na dwa kolejne projekty, Sadowne – Czyżew i Czyżew - Białystok udało się uzyskać dofinansowanie z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Planowana jest również modernizacja kolejnego odcinka – od Białegostoku przez Suwałki do granicy państwa (Trakiszki) – projekt będzie ubiegał się o dofinansowanie w trzecim naborze CEF. 


Sadowne - Czyżew

W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowanych będzie 35 km linii kolejowej, zostaną przebudowane 3 mosty, 11 przepustów pod torami, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini. 


Czyżew - Białystok

Między Czyżewem a Białymstokiem zmodernizowanych zostanie ponad 71 km linii kolejowej oraz 2 wiadukty kolejowe, zostaną wybudowane 3 skrzyżowania dwupoziomowe (wiadukty drogowe i kolejowe) i 4 przejścia pod torami, Nowoczesne obiekty, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa, poprawią płynność ruchu oraz znacznie usprawnią ruch kolejowy i samochodowy. Pasażerowie będą mogli korzystać z 14 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji. Wybudowany zostanie również nowy przystanek Białystok Słoneczny Stok.

Wszystkie prace mają na celu dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h oraz skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa – Białystok. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowany i wybudowany system ERTMS/ETCS, który podniesie poziom bezpieczeństwa, zmniejszy ryzyko wypadków, pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem i pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. Nowe środki w ramach programu „Łącząc Europę” pozwolą na podniesienie standardów podróżowania oraz integrację z innymi państwami Unii Europejskiej. 


Lista projektów, które otrzymały dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” (I i II nabór):

1. Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń.

2. Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny- Szczecin Dąbie.

3. Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz.

4. Prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne.

5. Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447).

6. Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska).

7. Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych.

8. Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok.

9. Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków. 

10. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. 

11. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska - Zduńska Wola. 

12. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. 

13. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

14. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk. 

15. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol. 

16. Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. 

17. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie.



Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239

 

 

"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"

Galeria

Pliki do pobrania

CEF – nowa perspektywa też dla kolei międzyaglomeracyjnej w województwach mazowieckim i podlaskim

Pobierz

Prezentacja

Pobierz
udostępnij wyślij drukuj