07.09.2017

Będzie krótsza podróż z Poznania do Szczecina

Krótszy czas podróży, wyższy poziom bezpieczeństwa, 8 komfortowych stacji i przystanków z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych oraz sprawniejszy przewóz towarów, to główne efekty przebudowy linii z Poznania do Szczecina. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od czerwca 2017 r. wymieniają już tory na odcinku Słonice - Szczecin Dąbie. Realizacja pierwszego zadania minęła półmetek. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł. 

Modernizacja linii kolejowej Poznań – Szczecin, na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary.

- Efekty prac na trasie Poznań – Szczecin zapewnią atrakcyjny czas podróży w ruchu pasażerskim oraz konkurencyjną ofertę dla przewozu towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Roboty zostały zorganizowane tak, by podczas inwestycji utrzymać ruch pociągów – mówi Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Pierwsze zadanie na półmetku

Aby zasadnicze prace zakończyć w 2020 r. PLK już od czerwca w ramach projektu „Wykonanie robót wyprzedzających na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie od km 128,680 do km 195,170 dla projektu Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” prowadzą roboty między Słonicami a Szczecinem Dąbie. We wrześniu te prace przekroczyły półmetek. 

Roboty obejmują na dwutorowym 56 km odcinku, ponad 100 km torów. W trakcie tych prac wymieniane są szyny, podkłady i tłuczeń. Dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 km torów. Wymieniono prawie 63 tys. podkładów oraz 45 tys. ton tłucznia. Ten zakres prac zakończy się do czerwca 2018 r. Linia będzie przystosowana do przejazdu pociągów z prędkością do 160 km/h.


Kolej dla pasażera – 8 nowoczesnych stacji i przystanków 

Po zakończeniu pierwszego etapu, kolejne prace między Poznaniem a Wronkami i Słonicami a Szczecinem obejmą stacje i przystanki. Rozpoczną się pod koniec 2018 r. i zakończą w 2020 r. Pociągi między stacjami będą wówczas jeździć już po zmodernizowanych torach. 

Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Komfort obsługi pasażerów będzie lepszy dzięki nowym wiatom, oświetleniu oraz informacji pasażerskiej. Zapewnione będą udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. 

Lokalne Centrum Sterowania wybudowane w Stargardzie i nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 44 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa. Wykonawca zajmie się też wymianą torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania na stacjach i przystankach. Zmodernizowane będzie 12 wiaduktów kolejowych. 47 nowych obiektów, zgodnie z wymogami ochrony środowiska, zapewni przejścia dla zwierząt.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” wynosi około 2,2 mld zł z czego około 1,82 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. 

 

Kontakt dla mediów:
Zbigniew Wolny
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
zbigniew.wolny@plk-sa.pl
T: + 48 600 084 749


„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.

Galeria

Pliki do pobrania

Będzie krótsza podróż z Poznania do Szczecina

Pobierz
udostępnij wyślij drukuj